BMW X1 – despre încredere

Când mi s-a oferit ocazia să testez un BMW X1 peste weekend, nu știam la ce să mă aștept. Speram doar să vină într-o culoare interesantă, nu vreun gri sau negru plictisitor, pentru că eram la mijlocul unui martie de iarnă și îmi era dor de niște fotografii interesante. Iar grijia mea a dispărut în secunda în care am dat ochii cu această bucată de ciocolată pe roți.

Prima senzație când m-am urcat în mașină a fost că nu mai înțeleg ce ar trebui să fie un SUV: poziția la volan te plasează un pic mai sus față de modelele compacte, însă interiorul este dimensionat pentru confortul zilnic, dar cu finisaje premium și o grijă sporită la detalii, specifică mărcii BMW. Revin asupra acestor aspecte imediat. 

Mergând spre Brașov, mi-a plăcut foarte mult un lucru: acest X1 în versiunea xDrive 18d este neașteptat de agil. Cu tracțiune integrală și (doar) 150 CP, are o suspensie standard destul de rigidă și suficient de mult cuplu (330 Nm) încât să te facă să uiți pentru o secundă că nu ești la volanul unei sportive. Direcția este enervant de precisă și fină, însă din păcate nu mi s-a părut că se modifică ceva la trecerea dintre moduri. Cutia Steptronic este foarte bine etajată și aici se vede clar diferența pe modul Sport față de Eco și Comfort – ca să nu mai spun că e o plăcere să îl conduci în oraș, de altfel ca orice altă mașină dotată cu o cutie automată.

Chiar și așa, X1 cu cele 1650 de kg ale lui plus noi și bagajele mi s-a părut că are o motorizare mai sprintenă decât poate susține interiorul. De ce? Scaunele standard nu oferă suport lateral, iar poziția înălțată la volan mulțumește poate așteptările populare pentru un Utility Vehicle, fără să fie suficient de flexibilă încât să bifeze și latura Sport. Practic, îți oferă o perspectivă mai drăguță asupra exteriorului, mărind aparent habitaclul, dar făcând un compromis în ceea ce privește șofatul efectiv. Nici sistemul audio nu e tocmai bine calibrat pentru călătorii, oferind un sunet plat și ușor distorsionat la volum mai mare sau bași mai pătrunzători. De altfel, am avut aceeași senzație ciudată că mă aflu cu 10 centimetri mai sus decât trebuie pentru o experiență audio plăcută.

Sunt câteva feature-uri care mi-au plăcut mult pentru că mi se par utile și completează bine experiența condusului: luminile ambientale centrale (cele verticale care luminează fix zona de deasupra schimbătorului de viteze și a controller-ului iDrive), specifice mărcii, sunt exact genul de opțiune de care nu știai că ai nevoie până nu le-ai încercat; presiunea în roți poate fi verificată direct din meniu, lucru care îți sporește siguranța în special în călătoriile lungi; scaunele din spate sunt reglabile pentru un plus de confort pentru pasageri, sau mai mult spațiu în portbagaj; scaunul pasagerului din față  se rabatează perfect orizontal, astfel că poți transporta obiecte de până la 2,5m lungime (IKEA here I come); mixul dintre piele și textil mi-a plăcut dintotdeauna și mi se pare varianta cea mai practică și durabilă pentru o mașină, iar în cazul pachetului xLine paleta de culori este foarte bine aleasă, tonurile de maro oferind coerență între interior și exterior.

Din dotarea standard îmi lipsesc totuși luminile din zona picioarelor, care sunt utile dacă obișnuiești să îți scapi telefonul pe sub scaun, așa cum fac eu. Ecranul nu este tactil la acest model, așa că pe sistemul “take it or leave it” trebuie să te descurci cu iDrive – sistemul propriu BMW care integrează toate butoanele într-un singul controller rotund, poziționat la nivelul schimbătorului. Mie îmi place, mi se pare ușor și intuitiv de folosit, cam ca un iPod.

Un alt lucru la care eu mă uit de când merg la curse este dacă și cât pot să tracteze mașinile pe care le testez. Ei bine, X1 chiar vine cu o surpriză frumoasă din punctul ăsta de vedere: 4015kg este masa maximă a ansamblului – asta numesc eu versatilitate. Poți să îți transporți liniștit mașina de curse, ATV-ul, motorul, calul sau orice altceva e specific hobby-urilor dinamice.

În ceea ce privește consumul, BMW X1 a avut un rezultat bun având în vedere că l-am “încălzit” într-un weekend friguros pe ploaie, ninsoare și temperaturi mult sub 0 grade. Concret, plimbarea prin zona Brașov pe modul Sport a însemnat un consum de 8.4L/100km, iar drumul Brașov-București (160km pe un DN1 aglomerat) pe modul Eco Pro a fost făcut cu un consum bun de 6L/100km (față de 4,9L/100km cât este specificat în broșură). 

Vorbim de o mașină versatilă, suficient de încăpătoare încât să poți pleca în vacanțe fără să ai grija drumurilor de țară sau a bagajelor, dar pe care o alegi pentru spiritul urban, fiind suficient de compactă pentru orașe aglomerate precum București sau Cluj. Nu o văd neapărat ca fiind prima alegere pentru o familie tânără, dar poți fixa scaune pentru copii pe bancheta din spate, prin cele 2 sisteme isofix existente. Ce nu poți face însă este să transporți 2 labradori agitați în portbagajul de 505L, pentru că X1, la fel ca majoritatea colegilor de generație, are acel senzor de prezență care nu îți permite să închizi portbagajul dacă cineva dă din coadă în dreptul ușii. Din fericire, acestă opțiune nu este inclusă momentan în pachetul standard, însă probabil vor exista în curând și soluții pentru dezactivarea sa temporară (sau lecții de dresaj).

În concluzie, BMW X1 este bine echilibrat și nu prea există situație în care să nu poți avea încredere în el. Însă este vorba despre mult mai mult decât atât: esența lui X1 stă în încredere – te face să te gândești la încrederea pe care o ai în forțele și alegerile proprii. Este genul de mașină pe care mi-o imaginez condusă de o tânără ambițioasă, care a trecut peste primele provocări ale vieții și începe să își definească deja un sens propriu al succesului și o atitudine elegantă și activă. Acest mic SUV m-a făcut să înțeleg că nu e doar un capriciu, ci este exact soluția pe care o găsești la intersecția bugetului, funcționalității și a nevoii de rafinament citadin.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...