BYD Seal

Dacă îl surprinzi în trafic, te oprești să ghicești ce mașină e. Culoarea Ice Blue e calmă și fresh într-o mare de tonuri neutre. Analizezi farurile alungite în formă de bumerang și îți dai seamă că nu e Tesla, dar nu e nici Porsche. Build Your Dreams e aici.

Inspirație oceanică

BYD Seal este cel mai nou sedan electric de pe piață, unul dintre primele cinci modele ale producătorului chinez BYD disponibile în România, alături de Seal U D-Mi,  Atto 2, Dolphin Surf și Sealion 7.

Am avut șansa să testez cea mai performantă versiune – Seal Excellence AWD – în condiții diverse: de la circuitul cu jaloane din cadrul evenimentului de lansare a mărcii BYD în România, la traficul din București, până la drum național și autostradă. Într-o ofertă exhaustivă de SUV-uri și crossovers, e o raritate să ai 530 de cai putere, 670 Nm și tracțiune integrală pe un sedan premium, la un preț de sub 50.000€.

Deja vă aud întrebările legate de autonomie: Seal vine cu o baterie de 82.5 kWh și o autonomie declarată WLTP de 520 km. Consumul real înregistrat de mine de-a lungul a peste 200 de km (evident, rulați în modul Sport) a fost de 17.7 kW/h, o valoare conform fișei tehnice, deci Seal chiar merge 500 de kilometri. Oare câte sedanuri pe benzină au peste 500 de cai și merg 500 de kilometri cu un plin?

BYD se declară în primul rând o companie de tehnologie, afirmație susținută de patentele și inovațiile lansate. Performanța modelului BYD Seal are la bază un nou tip de baterie LFP numită Blade, care este mai sigură, are un ciclu de viață mai lung și o densitate energetică mai mare, asigurându-i autonomia mai sus amintită. Mașina e construită cell-to-body, astfel că bateria are un rol structural care îi oferă atât manevrabilitate foarte bună, cât și spațiu mai mare în habitaclu. Totul este integrat în e-Platform 3.0, care permite ca Seal să se încarce de la 30% la 80% în 26 de minute, cu o capacitate maximă de 150 kW.

Dincolo de cifre și tehnologie, aspectul vizual rămâne o chestiune preponderent subiectivă – în primul rând, trebuie să conduci o mașină care să îți placă (și care să te facă să te întorci cu capul după ea când o parchezi). Iar mie îmi place foarte mult BYD Seal pentru silueta dinamică, elegantă, care reflectă experiența de la volan.

Design exterior

Filozofia de design și denumire care stă la baza celor mai recente modele BYD este inspirată de ocean. Linii fluide și forme organice îmbrățișează emoția utilizatorilor, fără artificii agresive sau spații incoerente. BYD Seal a reușit atât de bine să transpună conceptul în designul real încât a câștigat premiul iF Design Award în 2023. 

Bara față sugerează un X, prin liniile farurilor LED și ornamentele iluminate în formă de scoică, și are un plus de agresivitate prin prezența unui splitter negru lucios în partea de jos. Botul alungit este echivalat de spatele care plonjează, rezultând o siluetă aerodinamică care dezvăluie sportivitatea acestui sedan. Spatele este dominat de un bloc optic orizontal care integrează stopurile, construite dintr-o matrice LED cu formă de picături, continuând limbajul inspirat de ocean. Tot în spate găsești scris 3.8s, fiind modul prin care BYD se laudă cu timpul pe care Seal îl face pentru a atinge 0-100 km/h.

Există un singur model de jante disponibile, pe 19 inch, cu un design intricat din metal și plastic negru lucios. Același plastic îl găsim și pe pragurile cu model 3D și în ornamentele de pe aripile față – deja v-ați prins, apreciez consecvența în design. Pe lângă nuanța Ice Blue, Seal este disponibil în alte cinci culori: alb, negru, două nuanțe de gri și verde khaki.

Mi-a plăcut mult accesul keyless și faptul că mânerele păstrează forma clasică pentru o utilizare ușoară, însă intră în portiere atunci când mașina e închisă sau în mers, protejând aerodinamica și aspectul elegant.

Design interior

Primul contact cu interiorul premium al BYD Seal este impresionant: totul este îmbrăcat cu piele sau alcantara, integrând mici detalii din metal sau plastic fin, cusături în contrast și benzi LED colorate pentru luminile ambientale. În față avem scaune scoică cu suport lateral consistent, încălzite și cu reglaj electric, în timp ce pasagerii din spate au un plus de confort prin spațiul amplu de la picioare, datorită podelei drepte. Plafonul panoramic se întinde pe întreaga lungime a mașinii și crează o experiență imersivă. Efectul vine însă cu un compromis: nu are jaluzea integrată, astfel că vara poți fi sigur că habitaclul se va transforma rapid într-un cuptor. 

Bordul este simplu și curat, dominat de un display rotativ de 15.6 inch pe care îl poți poziționa orizontal sau vertical, după preferințe – însă cu Apple CarPlay acesta poate sta doar orizontal. În fața volanului ai un al doilea display de 10 inch care afișează informațiile uzuale ale ceasurilor din bord, completat de un head-up display. Sistemul de infotainment este simplist, iar utilizarea este relativ intuitivă, astfel că poți naviga ușor prin meniu pentru a personaliza multiplele sistemele de siguranță sau sistemul de sunet Dynaudio.

Un lucru care lipsește este posibilitatea de a vedea un trip overview – viteză medie, timp parcurs, energie consumată – pentru că Seal afișează doar media consumului pe ultimii 50 de kilometri, ceea ce nu e relevant în călătoriile lungi. Sper însă că această funcție va fi disponibilă în viitor, cu un update de software.

Consola centrală are un spațiu amplu de depozitare în partea de jos, două spații pentru telefon cu încărcare wireless, două suporturi pentru pahare (dintre care unul se poate adânci, pentru sticle mai înalte) și o cotieră generoasă. Portierele au și ele spații de depozitare necăptușite, iar în stânga volanului ai un sertar căptușit pentru chei. Iar pentru cei care apreciază un “easter egg” bine integrat, veți observa micile picături gravate în portiere, în ton cu simbolistica generală. Seal are două portbagaje, unul de 400 litri în spate, acționat electric, și unul în față de 53 litri.

La capitolul funcționalitate, mi-a plăcut mult ceva ce găsesc pentru prima dată ca dotare standard: covorașe 2 în 1 din cauciuc și mochetă, pentru a le putea schimba ușor vara și iarna, protejând podeaua mașinii.

Cred că BYD Seal este una dintre mașinile electrice care va convinge ușor șoferi cu experiență să facă trecerea de la motoarele termice, pentru că interacțiunea de la volan este absolut firească, păstrând amplasarea convențională a butoanelor pe volan și a selectorului de viteze, a butonului start/stop și a celorlalte funcții uzuale pe consola centrală. 

Experiența la volan

Experiența la volan e senzațională, în special pe modul Sport: Seal îți lasă un gol în stomac când accelerează, are o direcție tare, ideală pentru condusul sportiv, și este suficient de jucăuș pe viraje în așa fel încât să fie previzibil la limita tracțiunii. La pachet cu iTAC, adică controlul inteligent de adaptare a cuplului motor, Seal are o manevrabilitate excelentă, fără ca sistemele să se simtă intruzive.

Și pentru că o mașină sport de peste 2 tone trebuie să se și poată opri la fel de eficient precum accelerează, Seal are discuri de frână ventilate și perforate, care oferă o frânare deosebit de precisă. Ai doar două moduri pentru frâna regenerativă, Standard și High, iar primul se comportă exact ca o mașină cu motor termic, ceea ce mie mi-a plăcut în mod deosebit.

Așa cum am spus, l-am testat pe circuitul pe care chiar eu l-am proiectat pentru lansarea BYD în România și nu am dezactivat niciun sistem de asistență sau control al tracțiunii, tocmai pentru a înțelege mai bine cum se comportă Seal în cazul unei utilizări normale, dar sportive. Mașina își dozează bine puterea între punți și șasiul este exact cât trebuie de moale în așa fel încât să simți transferul de mase atunci când mergi la limită pe viraje. Este exact cât trebuie de jucăuș și totodată previzibil, astfel încât nu te ia prin surprindere și nu derapează din inerție. Suspensia e exact cât trebuie de echilibrată și pentru rularea în oraș, cu ocazionalele denivelări, ceea ce face din Seal o mașină completă.

Dintre toate mașinile testate în ultimii 10 ani, Seal este una dintre puținele pe care le-aș mai fi păstrat. Ca petrolhead, e o senzație surprinzătoare când vine vorba de o electrică. Motivul? La volan, BYD Seal se simte familiar, precis și sportiv, cu o accelerare elegantă, puternică, și un comportament curat pe viraje.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

BYD Sealion 7

După ce m-a impresionat atât de mult BYD Seal, era firesc să fiu curioasă și să explorez mai departe modelele BYD proaspăt lansate în România, ...

Toyota RAV4

Toyota RAV4 e exact ce scrie pe portieră: un SUV adevărat și deja o raritate într-o piață cu motoare subdimensionate. Le sunt super recunoscătoare celor ...

Povestea celui mai dificil sezon

Pentru mine, 2024 a fost al 10-lea sezon ca pilot de raliu, confirmând cea mai longevivă carieră a unei femei pilot de raliu din România. ...

Best Electric City Car 2025

Zilele acestea am fost parte din juriul Best Electric City Car – o competiție mai mult decât binevenită, organizată de AutoExpert Media, în care am ...