Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model de sine stătător al mărcii Cupra pe care nu îl “împarte” cu Seat. Nu seamănă cu nicio altă mașină de pe piață, ceea ce e foarte greu de obținut într-o industrie care parcă a rămas blocată pe fast-forward de câțiva ani încoace.
În 2021 am condus și mi-a plăcut prima versiune de Formentor, așadar acum am luat la test facelift-ul apărut în 2024.
Modelul condus de mine este echipat cu motorul mild-hybrid 1.5 eTSI (150CP și 250 Nm) și cutie automată DSG în 7 trepte, exact același motor pe benzină de pe Cupra Leon testat acum puțin timp. E interesant să compar cum se simte același motor pe o caroserie mai mare. Deloc surprinzător, dimensiunile lui Formentor taie din efervescența motorului, făcând ca pachetul final să se simtă mai blând (ca să nu zic plictisitor), dar totodată mai puțin intimidant pentru șoferii care nu merg chiar tot timpul pe modul Sport. Altfel, poți alege versiunile de performanță Formentor VZ sau VZ Extreme – eu sigur aș pune un VZ pe wish list.
Prețul de listă pentru modelul de bază este de 33,664€ (TVA inclus), cu 1400€ mai mult decât Cupra Leon, dar cu aproape 7000€ mai mult decât modelul anterior de Formentor, echipat cu un motor similar (26.851€ în 2021). În plus, modelul testat acum de mine este echipat cu dotări opționale care fac ca prețul final să fie de 41,444€ (TVA inclus).
Design exterior
Dar să lăsăm cifrele de pe foaie și să ne uităm la design. De când a fost lansat în 2020, Formentor a devenit rapid o prezență inconfundabilă pe șosea printr-un design elaborat și extrovertit, care i-a adus în 2021 premiul Red Dot Award. Facelift-ul perfecționează o mașină deja bine conturată și confirmă acest SUV compact ca un veritabil icon al mărcii Cupra.
Partea frontală a fost complet redesenată și este mult mai agresivă, dominată de o grilă masivă cu detalii intricate, care îi dau un aspect de viteză și totodată rafinament. Dacă te uiți atent, observi un joc geometric de triunghiuri în liniile farurilor LED Matrix, ale farurilor de ceață și ale nervurilor din grilă, care fac trimitere la logo-ul Cupra de pe capotă. Designul are o fluiditate aparte, din care rezultă un produs coerent, aproape o operă de artă. Vopseaua gri-petrol Magnetic Tech îi dă un aer misterios, însă mi-ar fi plăcut să găsesc în catalog și culori mai vibrante, în completarea tonurilor neutre, pâmântii.
Poezia vizuală continuă cu jantele de aliaj de 19 inch în modelul Arctic Copper, care au un design bi-color incredibil de detaliat, ceva ce în mod normal cauți în magazinele de tuning. Este doar una dintre cele șase opțiuni de jante de aliaj (două pe 18” și patru pe 19”) disponibile pentru modelul de bază Formentor, ceea ce îți permite o plajă largă de personalizare. Mergând spre spatele mașinii, vei observa aceleași blocuri optice LED Infinite Light ca pe Cupra Leon, cu lumini de semnalizare dinamice. Practic, stopurile din spate sunt unite de o bandă roșie LED care înglobează și sigla Cupra, iar întregul ansamblu iese în relief ca un eleron subtil, pentru un plus de sportivitate.
Ca mic detaliu interesant, ați observat că nicio Cupra nu mai are numele modelului scris pe hayon? Mă duce cu gândul la jocul de-a ghicitul mașinilor din copilărie și cred că este totodată o dovadă incredibilă de încredere pe care producătorul spaniol o are în calitatea propriului design: faptul că modelele Cupra sunt recognoscibile fără să fie nevoie să le scrii numele pe caroserie. Nu aș schimba nimic la noul Formentor, cel puțin nu la exterior.
Design interior
Interiorul noului Formentor este aproape identic cu cel de pe Cupra Leon. O fi bine, o fi rău? Cert este că echiparea asta “de masă” nu îmi gâdilă ego-ul, dar nici nu am ce să îi reproșez, pentru că este un interior confortabil și construit bine, cu materiale calitative și cu atenție la finisaje. Designul interior reflectă geometria caroseriei și formele îndrăznețe al conceptului. Probabil că mi-aș fi dorit câteva elemente care să fie doar ale Formentorului: nu știu, un compartiment ascuns, un suport de pahar încălzit sau poate un sertar pentru cheile de la casă. Sigur, astea nu sunt probleme, e doar un exercițiu de imaginație, efectul unei mașini în care creativitatea și originalitatea sunt definitorii. La fel ca la Leon, îmi mențin părerea că atunci când urci la volan totul se simte premium.
Ce avem diferit în Formentor facelift față de modelul anterior? O mică modificare care aduce un plus de sportivitate habitaclului sunt butoanele satelit și padele de pe volan, care înainte erau disponibile doar pe versiunile de top VZ. Volanul este la fel: îmbrăcat într-un mix de piele perforată și piele moale, cusut în culoarea specifică Copper. Teșitura din partea inferioară și spițele din plastic gri lucios îi dau un aspect sportiv premium, ceva ce găsești mai greu în acest segment de preț, în special ca echipare standard. Selectorul de viteze amplasat pe consola centrală a rămas și el neschimbat, însă tot ce e în jurul lui a fost redesenat cu liniile oblice specifice limbajului grafic ales, eliminând cromul și adăugând ornamente în culoarea Copper. Sunt modificări subtile, care îmbunătățesc și completează o mașina deja bine definită.
O dotare opțională care mi se pare spectaculoasă pe Formentor este plafonul panoramic Skyline, care mărește vizual spațiul interior. Singurul mare minus al acestuia este modului de control tactil, care nu are feedback haptic, fiind dificil de folosit. Ca să nu mai spun că e finisat piano black, deci va avea întotdeauna amprente enervante.
Scaunele scoică Dynamic Design cu care este echipată mașina testată sunt realizate dintr-un mix de piele ecologică și alcantara perforată, cu sigla Cupra embosată pe tetiere. Sunt încălzite și au funcție de memorie și reglaj electric pentru scaunul șoferului. Portierele sunt capitonate și ele cu aceeași tapițerie de pe scaune, îmbinate calitativ cu elemente de plastic moale și ornamente gri. Totul e conturat subtil de benzile LED multicolore cu care poți personaliza atmosfera. La fel ca la Leon, culoarea accent din interior este Copper și înlocuiește detaliile crom sau cusăturile albe.
Pasagerii din spate au la dispoziție un spațiu generos cu climatizare dedicată, o cotieră cu două suporturi pentru pahare și două porturi USB-C. Portbagajul are o capacitate de 450 de litri, cu 70 de litri mai mult decât la Cupra Leon, iar cu opțiunea Easy Open îl poți deschide fără apăsarea vreunui buton, doar cu ajutorul senzorului de mișcare de sub mașină.
Experiența la volan
Sistemul multimedia are un display tactil de 12,9” și îți permite conectivitate wireless cu smartphone-ul, fiind completat de butoanele de pe volan. Tot de pe volan poți controla sistemele de asistență la șofat, care includ un tempomat activ cu asistență la virare și funcție “follow to stop”, adică Formentor păstrează banda, viteza și distanța față de mașina din față până la oprire, o funcție foarte utilă în trafic și pe autostradă. În plus, ai fază lungă automată și recunoaște semnele de circulație, afișând limitele de viteză în bord. Cu pachetul Edge vei avea în plus cameră video pentru marșarier și acces în mașină fără să fie nevoie să scoți cheia din buzunar.
O dotare care îmi place foarte mult este banda LED de-a lungul bordului, care are atât rol decorativ, dar și funcțional, prin Side Assist și Exit Warning. Mai exact, Formentor te avertizează dacă există mașini în unghiul mort, printr-un mic afișaj în oglinzile laterale dublat de aprinderea în culoare galbenă a benzii LED din dreptul oglinzii, ca să te poți asigura ușor atunci când faci manevre în trafic. Iar când tu sau pasagerul din față deschide portiera, aceeași bandă LED clipește roșu pentru a fi vizibil din exterior, oferind un plus de siguranță noaptea.
În continuare aș prefera să am o rotiță pentru volum și butoane pentru a controla sistemul de climă, pentru că nu mi se pare deosebit de ergonomică interacțiunea cu aceste funcții uzuale, chiar dacă asta ar modifica aspectul minimalist al consolei centrale.
Sistemul audio Immersive Sennheiser este o altă dotare opțională care m-a impresionat la Formentor, pentru calitatea superioară a sunetului și experiența senzorială pe care o poți personaliza în funcție de preferințe.
Așa cum am spus și la început, motorizarea testată este cea de bază, 1.5 eTSI mild-hybrid cu tracțiune față. Consumul mediu pe care l-am avut în cei aproape 700 de kilometri parcurși cu noul Cupra Formentor a fost de 9l/100km, demonstrând încă o dată că tehnologia hibridă nu aduce întotdeauna un consum mai eficient. În cazul Formentor, motorul electric are însă o binevenită intervenție pe accelerare, ceea ce atenuează puterea mică.
Chiar și cu pachetul Pure Performance, care include farurile LED Matrix și suspensia adaptivă, cei 150 de cai putere pur și simplu nu se ridică la nivelul așteptărilor create de design-ul sharp. Pe de altă parte, cred că este o mașină extraordinară pentru majoritatea utilizatorilor: cei care caută o mașină inedită, frumoasă, practică, cu exact cât trebuie de mult zvâc. Și cel mai important, totul într-un buget absolut onest și corect pentru dotările și experiența pe care o oferă.
Indiferent de configurația aleasă, Formentor e pe cale să devină pentru Cupra ceea ce este 911 pentru Porsche: iconul unei mărci, modelul care sper să transceadă trenduri și generații și să fie surpriza din guma Turbo a noii generații. Atât de puternic cred că este conceptul care stă la baza Cupra Formentor.