Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist auto, pentru că altfel experiența mea la volan este profund marcată de mărcile Seat și Cupra.

Am crescut visând ca la 18 ani să moștenesc mașina mamei mele, un Seat Leon FR 2.0 TDI din generația a doua, care mânca asfaltul și era, pe vremea aceea, o alegere cel puțin surprinzătoare pentru o mașină de corporatistă. Era negru cu detalii roșii și scaune sport, ceva ce nu putea decât să intrige o tânără care de abia învăța să schimbe vitezele în traficul din Capitală.

Totuși, la 18 ani, prima mea mașină a fost un Seat Ibiza verde, care m-a inspirat să scriu primele rânduri pe blog, în 2014. Apoi am trecut la a treia generație de Seat Leon, un 1.4 TSI pe care l-am condus timp de nouă ani, până la începutul acestui an, când am trecut la versiunea facelift din 2019 și motorul mai puternic 2.0 TSI.

Țin minte și acum că atunci când am fost să îmi ridic “noul” Leon din showroom am fost pasager într-un test drive scurt cu versiunea Cupra, care m-a făcut să visez că într-o bună zi îmi voi permite și eu modelul de top al mărcii Seat. Între timp, Cupra a devenit un brand de sine stătător și reinventează astăzi modelul Leon, într-o mașină care promite să fie mai bună decât generațiile anterioare. Să vă spun concluzia mea (ușor subiectivă) încă de pe acum? Mai bine vă las să citiți impresiile de mai jos…

Design exterior

Timp de câteva zile am testat versiunea facelift 2024 a Cupra Leon, cu motorul de 1.5 litri eTSI mild hybrid, pe benzină. Modelul de bază are un preț de pornire de 32,229 € (TVA inclus), însă modelul testat de mine are câteva dotări opționale pe el care îl duc la un preț final de 38,477€ (TVA inclus).

Fiind reticentă la schimbări, recunosc că nu a fost chiar dragoste la prima vedere, pentru că prima impresie m-a făcut să mă întreb ce e cu farurile de Hyundai i30 pe un Leon și unde au dispărut liniile ascuțite cu care m-am obișnuit. În schimb, m-a captivat culoarea “Taiga Grey”, un gri-crem-verzui care arată bine în orice context și scoate în evidență designul complex al barei față. 

Culoarea m-a făcut să mă opresc și să reconsider prima impresie: farurile redesenate subtil LED Matrix completează grila masivă, care îți lasă impresia de vânător în așteptare. Am făcut câțiva pași în jurul mașinii și am găsit ce căutam: un spate agresiv, definit de blocurile optice LED Infinite light. Practic, întregul hayon al mașinii este sculptat de o linie orizontală roșie, neîntreruptă, care înglobează sigla Cupra, o îmbunătățire vizuală semnificativă față de modelele Cupra pre-facelift.

Jantele de 19” Polar Copper completează estetica dominantă și aduc un mic indiciu despre culoarea accent regăsită și la interior – nuanța copper (bronz).

Mi se pare foarte ambițios ca un brand auto să își descrie design-ul ca fiind curajos, feroce, audacious și fierce (pentru că sună mai bine în engleză, nu-i așa). Cu noul Leon, Cupra reușește fără probleme să bifeze toate aceste atribute, chiar înainte să te fi urcat la volan. Per total, designul exterior este mai asumat față de modelul pre-facelift.

Design interior

Când deschizi portiera, prima impresie este pur și simplu “wow”, în special dacă nu ai condus modelul pre-facelift, ca mine. Interiorul s-ar încadra după multe standarde ca fiind unul premium, mulțumită dotărilor opționale cu care a fost echipată mașina testată: scaunele față sunt de tip scoică (Dynamic Design, una din cele 3 variante disponibile, Extreme fiind cea mai spectaculoasă), cu tapițerie din alcantara și piele (ecologică, ce-i drept), au reglaj electric cu memorie și sunt încălzite. Portierele sunt și ele căptușite cu alcantara perforată, iar bordul are inserții de tip carbon și aceeași cusătură contrastantă în culoarea copper, regăsită pe scaune și volan. 

Orice e plastic se simte fin la atingere și lasă impresia unui produs bine asamblat, fără spații inestetice la îmbinări sau zgomote la apăsare. Nu există urmă de crom în interior, toate decorațiunile din jurul gurilor de aerisire, dar și sigla de pe volan fiind tot în culoarea copper. Finisajul e completat de o serie de elemente decorative din plastic lucios gri închis, singura urmă de piano black fiind lângă selectorul de viteze. Tot acolo ai și un spațiu pentru cheie, care e finisată negru lucios – dacă marginea metalică a cheii ar fi fost în culoarea copper în loc de crom, aș fi dat nota 10 pentru atenția la detalii.

Pentru fanii înfocați Cupra, interiorul e un vis devenit realitate accesibilă. Știți ce mașină a fost similară, nu-i așa? Cupra Leon R, un unicorn în ediție limitată de doar 799 de bucăți, dintre care 499 cu cutie manuală și 300 cu cutie automată. Unul l-am văzut și eu în București cu intenția de a-l cumpăra, găsit după luni de zile de căutări pe autovit.ro. Din păcate, a fost cam abuzat și nu părea o investiție smart, așa că am renunțat la idee.

Peste tot acest mix bine proporționat al unor materiale calitative, Cupra adaugă un joc subtil de lumini. Pe toată lungimea bordului ai o bandă subțire LED care se termină pe portiere, în dreptul oglinzilor laterale, și are rolul de a te avertiza atunci când schimbi banda (asistent unghi mort – opțional) sau când deschizi portierele (avertizare trafic – opțional). În plus, lumina ambientală este multicoloră și îți permite să alegi două nuanțe pentru benzile LED de pe portiere și lumina de la picioare. 

Pentru mine, volanul este vedeta habitaclului. Este acoperit într-un mix de piele perforată și piele fină, cusută în aceeași culoare copper, partea de jos este teșită, iar în spate ai atașate două padele. Dar surpriza sunt cele două butoane mari de tip satelit, pentru pornirea/oprirea motorului și pentru selectarea modului de condus, care până acum erau disponibile pe variantele de top VZ. De fiecare dată când am pornit noul Cupra Leon, butoanele de pe volan au fost ca un reminder că viața e mai frumoasă atunci când o percepi ca pe un joc.

Dacă vă numărați printre foști sau actuali posesori de Seat Leon din generațiile mai vechi, vă spun ceva ce doar voi o să înțelegeți. Aproape am sărit în sus de bucurie când am văzut o mică, dar foarte importantă modificare: butoanele pentru geamuri de pe portiera șoferului sunt în sfârșit unde trebuie, adică nu mai deschizi din greșeală geamul din spate în loc de cel din față. It’s the small things…

Și pentru că tot am adus aminte de lucrurile mici, am avut un șoc atunci când mi-am închis lucrurile în portbagaj și nu am știut să îl deschid. Sigla Cupra fiind acum integrată în banda LED de pe hayon, nu mai ține loc butonului pentru portbagaj, care e ascuns acum sub stopul din dreapta. Am făcut și un video pe tema asta care s-a viralizat, semn că probabil sunt și alții care l-au căutat. Tot la capitolul acces, o opțiune utilă este Kessy Advanced, adică deblocarea și pornirea mașinii cu cheia în buzunar, chiar dacă nu poți deschide portbagajul fără atingerea butonului „secret”.

La capitolul tehnologie, un lucru pe care l-am mai remarcat când am testat modele recente din grupul Volkswagen este calitatea display-ului central și a celui din bord. Display-ul din bord este foarte frumos desenat, poți selecta mai multe moduri de vizualizare, iar informațiile afișate sunt cuprinzătoare, bine proporționate și așezate practic, în așa fel încât să ai tot ce ai nevoie în fața ochilor. În traducere liberă, fonturile folosite sunt lizibile, nu foarte mari sau prea colorate, exact cât trebuie ca bordul să nu se simtă încărcat.

În ceea ce privește asistența la volan, noul Cupra Leon vine cu dotări deja uzuale: ACC (adaptive cruise control) – tempomat adaptiv cu menținerea benzii și a distanței față de mașina din față, recunoaște semnele de circulație și ai asistență inclusiv la virare, atâta timp cât îți ții mâinile pe volan, din motive de siguranță. Toate comenzile pentru pilotul automat sunt pe volan, deci ușor accesibile și intuitiv de folosit.

Display-ul central răspunde comenzilor tactile foarte rapid, nu mai are delay sau alte probleme care existau la prima generație. În primele ore am simțit lipsa rotiței de volum, dar ai oricum una pe volan, deci nu e un mare minus. Evident, ai Apple CarPlay wireless, deja o normalitate pe modelele noi. Ai și un shortcut (swipe-down) prin care poți dezactiva rapid funcții precum auto start & stop sau lane assist. 

Profit pe această cale să trimit “mulțumiri călduroase” comisiei europene, care consideră că poată să decidă pentru noi cum să ne folosim mașinile pe care le cumpărăm – mă refer la faptul că de acum toate mașinile noi vin obligatoriu cu opțiuni precum “lane assist” sau “speed limit warning” active. Un mare minus este și faptul că la fiecare repornire a motorului trebuie să selectezi din nou modul sport, pentru că mașina trece singură pe modul cel mai „cuminte” și economic. Toate astea nu țin de noul Cupra Leon, ci de contextul industriei auto din Europa, dar sunt detalii care îți introduc în rutină noi gesturi la volan. Aștept cu interes butonul care le dezactivează pe toate, așa cum înțeleg că va fi pe următoarele modele Aston Martin.

Experiența de condus

Experiența la volan e foarte interesantă. Pentru o mașină “de doar” 150 CP și 250 Nm, Cupra Leon facelift se simte bine, optimizat pentru ceea ce promite și ceea ce ar trebui să fie un hot hatch – sportivitate. Cred că soluția câștigătoare este combinația dintre suspensia adaptivă (dotare opțională pentru versiunea de bază), suspensia spate multilink (o îmbunătățire semnificativă), cutia automată DSG în 7 trepte și motorul mild hybrid 1.5 eTSI. Evident că am condus-o doar în modul Sport, numit acum Performance, unde am simțit că noul Leon e precis, silențios și fără disconfort pe denivelări sau rigiditate excesivă. Cutia răspunde rapid și nu mi-a lăsat impresia de reacție târzie, iar intervenția motorului electric se simte la accelerare. Pe de altă parte, cel mai mare minus este la frânare, din cauză că același motor electric recuperează energie, astfel că pedala de frână se simte uneori elastică, incertă.

Consumul mediu a fost de 7.4 l/100 km, nu grozav, dar nici rău – probabil că sunt și eu parțial de vină. Acum ai doar două moduri de condus: Comfort și Performance, completate de o a treia setare Individual, în care poți configura parametrii cum ți se potrivește mai bine. Oricum, folosește cineva modul Eco?

Pentru că acesta e un test drive cu o puternică tușă subiectivă, e imposibil să nu compar noul Cupra Leon cu Seat Leon-ul meu din 2019 (2.0 TSI 190CP, tot cutie automată DSG7) și probabil că o să râdeți sau o să mă certați când vă spun că cel mai mult mi-a plăcut că noul Cupra Leon nu are torque-steering. “Păi normal că nu are, la doar 150 CP”. Pentru mine, situația e simplă: un hatchback cu tracțiune față are o limită clară pentru puterea pe care o poate “pune” pe asfalt. 300 CP vor fi întodeauna o cifră frumoasă pe fișa tehnică, dar aproape imposibil de utilizat în totalitate pe șosea, indiferent de calitatea suspensiei și a anvelopelor. Pe mașina mea am anvelope noi Michelin Pilot Sport 5 și tot rupe aderența, chiar și pe uscat. Da, mi-aș fi dorit versiunea de top, dar aș fi folosit cu adevărat toată acea putere? În 90% din cazuri, răspunsul ar fi nu. 

Promit să revin cu un update după ce voi testa și alte versiuni Cupra Leon, dar pentru moment concluzia mea este că aș face schimb cu noul Cupra Leon 1.5 eTSI fără să stau pe gânduri, pentru că este cu siguranță cel mai bun Leon în configurație medie condus până acum. În fond, e o mașină nemțească cu design latin, ce îți poți dori mai mult?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

ROCHARGE by Vitesco Technologies 2023

Au trecut trei ani de când am fost în primul tur al țării cu mașini electrice. Pe atunci încă scriam destul de des pe blog, …

Cars & Roads by Michelin 2023

Tocmai am încheiat acea perioadă din an numită și “am văzut că te-ai plimbat ceva în ultima vreme”. Practic, în ultimii ani, verile mele au …

Cursa pentru egalitate

Cursa pentru egalitate Pilotul de raliu Cristiana Oprea și Centrul FILIA își unesc forțele pentru a promova egalitatea de gen Comunicat de presă | București, …

WRC Croația: Experiența care a ieșit din a doua

articol pubicat pe Autocritica.ro. Fotografii de Flavius Croitoriu, Attila Szabo, Bastien Roux. Povestea participării mele în etapa de WRC din Croația. De la extaz la agonie …