Acum că aveți licențele de pilot și copilot și v-ați apucat de construit o mașină de curse, trebuie să pregătim și cele două elemente de balast din “bolidul” care va face spectacol pe probele speciale… Glumesc. A venit vremea să intrăm în detaliile echipamentelor de curse – ce este obligatoriu și ce înseamnă asta în bugetul unui nou-venit în lumea motorsportului.
Omologarea FIA 8856-2000
Cornerstone-ul acestui articol este omologarea FIA 8856-2000, un lucru de care te vei lovi des în lumea raliurilor. Acest “cod” reprezintă de fapt o serie de teste, cerințe de performanță și caracteristici de design pe care toate echipamentele, cu excepția căștilor (pentru ele există alte standarde, vorbim mai jos), trebuie să le îndeplinească când vine vorba de rezistența la căldură și foc deschis. Mai mult, în aceste documente găsești toate informațiile de care ai nevoie pentru a înțelege ce modificări ai voie să aduci echipamentelor (de exemplu, cum se cos corect ecusoanele brodate pe combinezon).
Omologarea este întotdeauna specificată pe echipament, pe o etichetă standard, iar începând cu 01.01.2016 cagulele și underwearul vin și cu o hologramă FIA care atestă conformitatea lor. Pe lângă acest cod, pe fiecare etichetă este menționat și anul fabricației. Indiferent dacă îți comanzi echipamentul de pe un shop online, de la furnizorii de la curse sau second-hand, verifică aceste informații înainte!
Conform regulamentelor campionatelor naționale care fac trimitere la anexa L FIA, este obligatoriu ca tot echipamentul piloților și copiloților să aibă această omologare pentru a putea lua startul în competițiile din România. Evident, regula este valabilă și în toate campionatele și evenimentele FIA.
În martie 2019 tocmai a fost publicat un nou standard, FIA 8856-2018, care este la momentul actual cel mai înalt standard pentru îmbrăcămintea tehnică din motorsport – primii producători care l-au implementat sunt OMP și Alpinestars, pe câte un model de combinezon.
Combinezonul – de la 300 euro
Toate echipamentele de raliu au rol de protecție – combinezon, underwear, mănuși, cagule, ghete – fiind create din materiale rezistent la foc (cel mai des folosit este Nomex, dar mai există și echipamente din Proban sau Envirotex). Întreținerea lor se face respectând mențiunile date de producător (majoritatea combinezoanelor se curăță chimic pentru a-și păstra proprietățile ignifuge).
Iar combinezonul este probabil cel mai cunoscut dintre toate. Un combinezon entry-level îl găsești începând cu 300 de euro (atenție la omologare, să nu fie de karting cu omologare CIK-FIA pentru că nu va fi valabil la raliu sau coastă) și pot ajunge până la câteva mii de euro. Diferența o fac foarte mulți factori: grosimea și gradul de respirabilitate al materialului, greutatea combinezonului, aspectul, posibilitatea de personalizare – toate astea îți vor oferi în final mai mult confort și o imagine mai bună. Noi glumeam acum câțiva ani numindu-le “pături”, pentru că aveam niște combinezoane groase care ne țineau bine de cald, vara, când temperaturile depășesc și 50-60 de grade în mașina de raliu.
Atenție la croială și la alegerea dimensiunii: nu toate modelele vin la fel, iar la raliu cel mai confortabil este cel cu fermoar pe mijloc. Spun asta din proprie experiență, pentru că primul meu combinezon a fost unul cu fermoare în zona umerilor, care era foarte greu de desfăcut și cam incomod, dar a fost cel mai ieftin atunci și avea tot pieptul liber pentru afișarea sponsorilor (pe care nu-i aveam).
Totuși, pentru primii ani de competiție nu contează să dai mii de bani pe echipament, pentru că nu asta te va face să mergi mai repede. Mai mult, dacă debutezi în Cupa DACIA, în baza taxei de înscriere de 600 de euro primești deja cele 2 combinezoane necesare (pilot-copilot), pe lângă teamwear (tricouri și geacă pe care le poți personaliza cu sponsorii tăi), fotografii la fiecare etapă și promovarea pe canalele Cupei DACIA și alte beneficii cool.
Underwear-ul – de la 120 euro
Underwear-ul înseamnă îmbrăcămintea ignifugă pe care o porți sub combinezon, cască și ghete: bluză pe gât cu mâneci lungi, colanți, șosete și cagulă/balaclava. După ce am testat echipamente de la mai mulți producători, pot spune că există 3 categorii de underwear: entry-level (un set complet promo e în jur de 120 euro – sau separat șosete de la 20 euro, cagulă de la 27 euro, bluză de la 65 euro și pantaloni de la 57 euro), middle (șosete 30 euro, cagula 40 euro, bluza 78 euro, pantaloni 67 euro) și produse de top (șosete 60 euro, cagula 60 euro, bluza 154 euro, pantaloni 124 euro).
Majoritatea producătorilor folosesc Nomex, iar unii dintre ei au chiar și 2 variante de echipamente, unele pentru vară când trebuie să scazi temperatura corpului și unele mai groase pentru evenimentele de iarnă.
Dacă în ceea ce privește mașinile de concurs am putut vedea o grămadă de upgrade-uri și progrese tehnologice în ultimii ani (de exemplu, mașini de raliu cu motor 0.9 turbo), inovația în zona echipamentelor nu pare atât de ușoară, regulile de omologare fiind foarte stricte (cu atât mai mult acum că există noul standard FIA 8856-2018). Cu toate astea, în 2015 a apărut un nou jucător pe piața echipamentelor de tip base-layer, care a devenit din ce în ce mai cunoscut prin capacitatea temperature regulating pe care o oferă: este vorba de Walero Motorsport.
Ei folosesc Envirotex, un material antibacterian cu aceleași proprietăți ignifuge ca ale Nomex-ului, dar mult, mult mai moale și mai plăcut la atingere, care se păstrează și după mai multe spălări (spre deosebire de celelalte, care uneori devin mai aspre), în combinație cu tehnologia Outlast dezvoltată de NASA și folosită și de astronauți, care stabilizează temperatura corpului în situații de efort.
Walero se situează ca preț în zona de top (cagulă 57 euro, top 148 euro, pantaloni 135 euro), însă sunt competitivi prin faptul că oferă această tehnologie unică de reglare a temperaturii, atât în situații de cald, cât și la frig. Practic, un singur strat de echipament ține temperatura constantă, iar un test făcut recent de cei de la Autosport.com a demonstrat că echipamentele Walero aduc o diferență reală în mașină. #GetTheEdge
Pilotul Jack Mitchell, campionul British GT4, a testat timp de o oră (aproximativ 40 de ture de circuit) echipamentele Walero și echipamente standard din Nomex, iar rezultatele mi s-au părut senzaționale: temperatura corpului i-a crescut cu doar 0.6 grade în timp ce purta Walero, față de 1.5 grade cu alte echipamente, în timp ce pulsul i-a fost 100 față de 108, iar greutatea pierdută cu Walero a fost de 0.3 kg, cu 200 de grame mai puțin decât în cazul concurenței (0.5 kg)! Puteți citi întreg articolul aici.
Mănuși – de la 60 euro
Mănușile cu omologare FIA 8856-2000 pornesc de la 60 de euro și pot ajunge la peste 200 de euro, din aceleași motive ca la combinezon: mai multe opțiuni de personalizare și combinații de culori, un grad mai mare de confort și grip pe volan. Majoritatea producătorilor pun la dispoziție informațiile necesare pentru a-ți putea măsura mâinile ca să afli ce număr trebuie să îți comanzi.
Ghete – de la 100 euro
Ghetele sunt în principiu împărțite în două mari categorii: cele din piele întoarsă și cele din piele normală. Diferența o face întreținerea și cât de repede se vor murdări de praf și noroi (în special la etapele de macadam). Apoi, ai variante de ghete mai scurte sau mai înalte, în funcție de cum consideri că îți este mai comod – oricum ar fi, ghetele cu omologare trebuie să îți acopere gleznele.
Pentru copiloți există câteva modele interesante cu talpa mai groasă și mai aderentă, utile în special în condițiile dificile de la raliuri când copiloții petrec mai mult timp în afara mașinii.
Prețurile pleacă de la 100 de euro și ajung la peste 400 de euro.
Casca și sistemele de comunicație – de la 315 euro
În cazul căștilor există mai multe standarde FIA acceptate: 8858-2002 și 8858-2010 sunt căștile compatibile cu sistemul HANS (Head and Neck Support), FHR (Frontal Head Restraint) sau NHR (Neck and Head Restraint), 8859-2015 sunt considerate de FIA căști premium, iar 8860-2004 și 8860-2010 sunt căștile avansate.
Oricum ar fi, este obligatoriu să ai o cască compatibilă cu acel sistem FHR/NHR ca practic te ajută să nu îți rupi gâtul în cazul impactului.
Dacă vrei să mergi la coastă poți opta pentru o cască fără sistem de comunicație, cu prețuri începând cu 315 euro. Dacă totuși plănuiești să mergi și la raliu, optează pentru o cască cu sistem de comunicație integrat, de la 385 euro.
Și pentru că tot a venit vorba de sistemul de comunicație, există 2 mari sisteme: Peltor și Stilo. Aceste 2 sisteme reprezintă de fapt modul prin care intercomul se conectează la cască: unele au mufă mamă, altele au mufă tată și da, există adaptor în caz că ai o cască diferită de intercom (72 de euro). Ce NU există sunt adaptoarele între sistemul vechi Peltor sau Stilo și cele noi, așadar atenție dacă îți cumperi o cască second-hand, bine ar fi să aibă totuși oricare dintre cele 2 noi sisteme.
Revenind la căști, este extrem de important să îți alegi casca exact pe măsura ta și să îți fie confortabilă (nici prea strânsă, dar nici largă). Este, în fond, vorba despre protecția și viața ta.
HANS/FHR/NHR – de la 280 euro
La pachet cu investiția într-o cască este așa-numitul HANS – sistemul de susținere a gâtului, prin 2 curelușe laterale care se prind de cască. Inventatorul și primul producător al sistemului FHR a fost Stand21, cei care oferă cea mai largă gamă de sisteme HANS – de la 280 euro până peste 1400 euro, în funcție de materialul din care este făcut și greutatea implicită (plastic sau fibră de carbon).
Este foarte important să alegi HANS-ul nu după preț, ci după înclinația scaunului (ca în graficul de mai jos), care poate să difere în funcție de disciplină și modelul mașinii. Cel mai ieftin model de HANS este Club Series (280 euro) produs de Stand21 si vine în 2 mărimi și un unghi de înclinație: 20M sau 20L (dimensiuni S-M-L în funcție de diametrul gâtului) – este și varianta corectă pentru majoritatea sportivilor bărbați care participă la raliu.
Este foarte important de știut faptul că femeile au nevoie de un alt tip de FHR, adaptat particularităților lor. Stand21 recomandă un singur tip de înclinație, cea de 25, care vine doar în măsura S la un preț de 1075 euro (dar este mai ușor cu 300 de grame față de varianta entry-level!). O alternativă este sistemul hibrid produs de Simpson, care pleacă de la 700 de euro.
Prima mea investiție serioasă în motorsport nu a fost mașina, nici îmbrăcămintea (am mers cu un combinezon împrumutat), ci a fost casca Stilo WRC DES Rally Composite, standard SNELL SA2015 și FIA 8859-2015 + HANS-ul Stand21 Hi-Tech. Am considerat varianta asta ca fiind o opțiune echilibrată între confort și siguranță, materialele din care sunt făcute casca și HANS-ul fiind mai ușoare și mai rezistente decât variantele entry-level, iar o greutate mai mică înseamnă mai puțin efort pe coloană. Deoarece casca este unul dintre echipamentele pe care le vei folosi cel mai mult (combinezoanele se schimbă, ghetele și mănușile se mai strică), îți recomand să acorzi cea mai mare importanță acestui pas.