Cât te costă un sezon de raliuri și ce câștigi din motorsport

După ce am vorbit despre pașii pe care trebuie să îi parcurgi până la licența de pilot, cât te costă o Dacia de raliuri, cum o înmatriculezi și care e echipamentul obligatoriu în motorsport, a venit momentul celui mai așteptat articol din seria Rally101. Costurile unui sezon de la raliuri pot varia enorm, începând cu câteva mii de euro în campionatul național, până la sute de mii de euro sau câteva milioane de euro în cazul echipelor din WRC. Eu vă voi povesti din experiența proprie cam ce înseamnă un buget necesar pentru a putea concura un sezon complet în Campionatul Național de Raliuri, în cadrul Cupei DACIA (deci cu Dacia Logan sau Sandero).

Mitul premiilor

În primul rând, vreau să clarific o întrebare pe care o primesc des: cât câștigi din raliuri sau care sunt premiile? Ei bine, din raliuri nu câștigi bani direct – în raliuri, în principiu, investești. Câștigurile vin indirect, din campanii de imagine, proiecte de marketing pentru promovarea conducerii defensive și a educației rutiere (cel puțin așa se întâmplă în țările civilizate, care apreciază asemenea subiecte) sau din activități ale școlilor de pilotaj și ale firmelor specializate în evenimente auto-motorsport. Desigur, există și câteva excepții, cum ar fi premiile pe care le oferă cupele monomarcă pentru a susține tinerii cu rezultate promițătoare. Aceste premii nu acoperă niciodată integral costurile, însă pot fi un ajutor esențial în parcursul firesc al sportivilor de performanță. De asemenea, la nivel de campionat mondial bugetele stau altfel iar piloții “de uzină” sunt plătiți pentru prestația lor, însă nu știu să vă dau mai multe informații. 

Asistența tehnică și revizia – 1000-2000 euro

Cele mai mari diferențe de buget apar datorită mașinii de concurs: o mașină de top presupune costuri mult mai mari de întreținere, dar și o altă pregătire a echipei tehnice. Dacia este probabil cea mai ușor de întreținut și reparat mașină de raliu, iar costurile pentru o etapă din campionatul național de raliuri sunt cele mai mici, undeva în jur de 1000-2000 de euro (cu mașina proprie). Costurile serviciilor echipei de mecanici variază în funcție de câte zile durează competiția, de numărul de etape pe care “s-a bătut palma”, pot include sau nu transportul mașinii pe platformă la/de la raliu sau revizia între etape. Desigur, dacă mașina este avariată în timpul raliului, costurilor de asistență li se adaugă piesele și manopera suplimentară. 

Dacă o revizie generală la Dacia Sandero costă câteva mii de euro și se poate face la final de sezon, reviziile la modelele R5 ajung la 20.000 de euro, iar numărul de kilometri “de probă” la care acestea se fac este mult mai mic. 

Copilotul

Cred că sunt prima care își asumă să scrie public despre acest subiect tabu. Da, copiloții de raliuri sunt, de cele mai multe ori, plătiți pentru serviciile lor. Nu este o regulă, nu voi vorbi aici despre ce înseamnă asta concret. Copiloții cu experiență vor ocupa un loc semnificativ în bugetul unui sezon, anii de experiență și palmaresul fiind direct proporționale cu remunerația. Desigur, intră în discuție mai mulți factori: prietenia, sponsorii existenți sau nu, obiectivele setate de echipaj sau contextul general, subiectiv. Totuși, este un cost care trebuie cunoscut de toți cei implicați în acest sport, fani, sportivi și parteneri deopotrivă. 

Înscrierea la raliu – 250 euro

Fiecare raliu are o taxă de înscriere fixă, în funcție de clasa în care se încadrează mașina de concurs. Pentru Dacia (cupă monomarcă, clasa 9), taxa de înscriere este de 200 de euro, iar suplimentar poți opta să participi la shakedown (sesiunea de teste premergătoare raliului) pentru care mai achiți încă 50 de euro. 

Totodată, anul trecut am plătit la fiecare raliu și 95 de lei taxa de închiriere a GPS-ului. 

Benzina – 330 euro

La fiecare raliu trebuie să îți calculezi benzina pentru 3 trasee: deplasarea de acasă până la raliu și înapoi, distanța parcursă la recunoașteri și benzina premium necesară în timpul cursei. Pentru etapele din CNR eu am avut de fiecare dată nevoie de 80 de litri de benzină premium 100 pentru mașina de concurs (520 lei), cam 1 rezervor la recunoașteri (300 lei) și încă 2-3 rezervoare de benzină pentru drumul din București spre raliu și înapoi (cu un consum mediu de 7l/100km), deci încă vreo 800 lei.

Dacă copilotul tău stă în alt oraș, ia în calcul și alte costuri de transport. Totodată, dacă nu ai un buget mare nu “te da în spectacol” cu o mașină cool de stradă, dar care consumă mult – necesarul de benzină de la recunoașteri se va dubla.

Cazarea – 270 euro

Dacă te-ai mai plimbat prin România sau ai rude prin orașele în care se desfășoară raliuri, atunci ai noroc. Altfel, merită să faci un research detaliat cu minim 2-3 luni înainte de competiție, pentru a găsi cele mai bune oferte de cazare – deoarece de multe ori configurația raliurilor rămâne neschimbată ani la rând, multe dintre echipaje rezervă camerele încă de când se afișează calendarul competițional definitiv. 

Eu aleg de obicei pensiunile pentru că au cele mai bune prețuri și mic dejun decent, deși în unele dimineți plecam prea devreme pentru a avea timp să și mâncăm. Majoritatea recunoașterile încep de miercuri, deci cel târziu marți seara ar trebui să ajungi în orașul raliului – asta înseamnă să iei în calcul 5 nopți de cazare cu o medie de 250-300 lei camera pe noapte, deci cam 1300 lei per raliu. Depinde de voi (pilot și copilot) dacă împărțiți camera sau dormiți separat. 

Mâncarea – 200 euro

Dacă cazarea o mai rezolvi cumva, costurile de mâncare variază de la simplu la dublu în funcție de oraș: cele mai scumpe orașe sunt Cluj și Iași, în timp ce în celelalte orașe în care se desfășoară raliurile găsești tot felul de ponturi cu prețuri decente și mâncare bună. Depinde doar de tine dacă îți faci pachețel de la supermarketul din zonă sau dacă iei în calcul un buget mai mare pentru mese la restaurant. Bugetul cheltuit de mine pe mâncare pentru 2 persoane în 2018 a variat între 400-800 lei per raliu.

Pro-tip: fă-ți de acasă provizii cu snacksuri sănătoase, batoane și suplimente alimentare cu electroliți (de exemplu, geluri sau săruri care se dizolvă în apă) – îți vor fi de mare ajutor în zilele de raliu.

Foto-video – 50 euro

Costurile de promovare intră și ele la obligatorii, pentru că promovarea motorsportului începe cu fiecare dintre noi. În 2018, pachetele foto au variat între 150 lei și 50 de euro pentru fiecare etapă, iar dacă antamezi o echipă media pentru tot sezonul poți obține prețuri avantajoase pentru foto-video. 

Anvelope

Așa cum am spus și în articolul în care am detaliat cât te costă un Sandero de raliu, anvelopele de competiție sunt un cost recurent. Eu, neavând sponsori, am preferat să cumpăr de cele mai multe ori anvelope second-hand de la colegii din Cupa DACIA, cu câteva sute de lei bucata în loc de +200 de euro fiecare anvelopă (preț pentru dimensiunile de Dacia). În funcție de cât de tare mergi, vei folosi cam 4-6 anvelope noi la fiecare raliu, dar în anul de debut e posibil să te poți descurca întreg sezonul și cu 10-12 de asfalt și tot atâtea de macadam.

Neprevăzute – 150 euro

Regula nr. 1: nu există raliu fără cheltuieli neprevăzute. Fie că e vorba de consumabile precum o planetară, plăcuțe sau discuri de frână, pompă de benzină, până la faruri, bare, parbriz sau oglinzi laterale, regulamentul spune că trebuie să închei raliul cu mașina întreagă. Iar experiența m-a învățat că indiferent cât de bine organizat ești, fix piesa pe care nu o ai de rezervă se va strica. Dacă nu ai un buget mare care să îți permită să faci un stoc de piese de rezervă înainte de cursă (cum am fost eu în cele 2 sezoane pe care le-am dus la bun sfârșit prin forțe proprii), atunci trebuie să fii și mai precaut și să îți aloci 5-800 de lei pentru aceste cheltuieli neprevăzute din timpul raliului. 

Colante

Pentru că am uitat să vorbesc despre costurile decorării mașinii în articolul despre Sandero, vă amintesc aici faptul că o colantare completă a unei mașini de curse costă câteva sute de euro, în funcție de folia folosită și complexitatea designului. Într-un fel colantul este tot o cheltuială neprevăzută – el se înlocuiește pe măsură ce apar sponsori noi, dacă avariezi diverse părți ale mașinii sau dacă se degradează la etapele de macadam. 

Înscrierea în Cupa DACIA – 600 de euro

Debutul în raliuri în cadrul unei cupe monomarcă cum este Cupa DACIA este cea mai bună alegere pe care o poți face. În primul rând, strict dpdv costuri, taxa de 600 de euro acoperă niște cheltuieli care altfel ar fi fost mult mai mari: primești 2 combinezoane (pilot-copilot), teamwear (tricouri și geacă pe care ți le poți personaliza cu proprii parteneri), 1 set de colante pentru mașina de curse, fotografii la fiecare etapă și promovarea pe canalele online și offline ale Cupei DACIA. Apoi, în 2019 se întorc premiile în cuantum de 2000 de euro la fiecare etapă, pentru primii 5 clasați. Nu în ultimul rând, poate cel mai fain aspect este faptul că vei face parte dintr-o comunitate extrem de pasionată și de unită, alături de oamenii cu care vei crește și de la care vei învăța lucruri noi un sezon întreg. 

Pregătirea fizică și recuperarea

Trebuie să recunosc, acest ultim pas nu l-am luat în considerare până când nu am conștientizat că pregătirea fizică și o recuperare corectă sunt esențiale în evoluția unui piloți sau copiloți de raliuri care și-au asumat un drum către performanță. Așa cum pregătirea mașinii de raliu începe în garaj cu mult timp înaintea competiției propriu-zise, așa și pregătirea echipajului începe cu mult timp înaintea concursului. Însă pregătirea fizică a piloților și copiloților va face subiectului unui alt articol pe Emoticar, cât de curând…

Concluzia: Un raliu cu Dacia Sandero în Campionatul Național de Raliuri/Cupa DACIA costă minim 2200 de euro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...