Dictarea la raliu

Am primit extrem de des întrebarea “ce face mai exact un copilot în mașina de raliu”. Mulți au impresia că cel din dreapta stă cu o hartă în mână și îi spune pilotului pe unde să meargă. Iar cei care știu că nu e vorba despre o hartă, ci despre un caiet de dictare, au rămas cu impresia că hieroglifele scrise acolo sunt rocket science. Ei bine, vin cu acest articol în întâmpinarea celor din afara bulei noastre de motorsport, ca să elucidez misterul: dictarea este foarte simplă.

Practic, copilotul citește 2 lucruri:

  1. Virajele

  2. Distanța dintre viraje

Despre cum se face dictarea am povestit în articolul despre rolul copilotului, unde am descris în detaliu și cum se desfășoară un raliu: înainte de concursul propriu-zis, echipajele parcurg traseul de concurs  (așa numitele probe speciale) cu o mașină de stradă, în trafic deschis (respectând limitele de viteză) – timp de câteva zile, ei scriu și verifică dictarea. La prima trecere pe probă, pilotul îi dictează copilotului virajele așa cum le percepe de la volan, iar copilotul le scrie într-un caiet, folosind o notare codificată. La următoarea trecere (sunt doar 2 permise pe fiecare probă specială), copilotul le citește iar pilotul mai face modificări, dacă este cazul.

Ca să fie mai ușor de scris și de citit, copilotul scrie dictarea cu un limbaj codificat. Există mai multe “tipuri” de dictare în lume, eu vă voi povesti doar despre dictarea uzuală în România.

Virajele au următoarele caracteristici:

  1. Stânga sau dreapta – nu e nevoie de explicații aici. Ele se scriu prescurtat cu S sau D.
  2. Sunt notate de la 1 la 6, în funcție de cât de “strânsă” este curba, exact ca în desenul de mai jos:

Cum îți dai seama ce viraj este? E simplu – atunci când ești la volan, te uiți la cât de mult virezi – unii piloți au marcaje de la 1-6 pe volan, pentru a le fi mai ușor să facă dictarea corect și consecvent. Cele mai “tricky” viraje se spune că sunt cele de 3 și de 4, deoarece sunt viraje de viteză care, dictate greșit (fie pentru că le vede pilotul greșit la recunoașteri, fie că le dictează târziu copilotul în timpul concursului) pot provoca daune majore. 

  1. Viraje cu plus sau minus (notate + sau -). Și aici e simplu, pentru că minus și plus sunt virajele dintre cele desenate mai sus. De aici încep finețurile, care uneori pot îngreuna dictarea inutil și în final ajung să încurce mai mult decât să ajute.
  2. Viraje lungi sau scurte (notate L sau SC). Cred că se explică de la sine – pur și simplu un viraj lung înseamnă că stai cu volanul virat mai mult timp, deci pe o distanță mai mare.
  3. Viraje care închid sau deschid (săgeți sau semnele > și <). Acestea sunt virajele care se termină într-un fel “asimetric”, și se notează de exemplu “Stânga 3 minus închide în 2” sau “Dreapta 4 deschide”
  4. Varsă – este o notație care se folosește atunci când drumul este înclinat lateral (deci spre dreapta sau spre stânga) și poate influența dinamica mașinii în concurs, de exemplu pe frânare
  5. Interior (notat cu i) – atunci când trasa ideală presupune să intri cu o parte a mașinii pe acostament (să “agăți” cu roata interiorul drumului)
  6. Atac târziu (notat cu AT) – atunci când apexul virajului este mai târziu decât te-ai aștepta
  7. Mascat – atunci când nu vezi virajul din cauza unor obstacole, de exemplu vegetație (boscheți)
  8. Atenție! (notat cu !) se spune atunci când pilotul trebuie să fie extra atent la un anumit viraj. Poate să fie însoțit de diverse alte indicații, precum “bile” (zone cu pietriș unde se derapează), “alunecă”, “apă” (în caz că plouă și băltește apa fix acolo), “îngust”, “denivelat”. Toate sunt detalii importante atunci când pilotezi la limită o mașină de raliu, deseori printre copaci, dealuri și râpe.

Distanța dintre viraje se notează în zeci sau sute de metri:

De exemplu: Stânga 2 50 Dreapta 3 – înseamnă că sunt 50 de metri între cele două viraje. Simplu, nu? Uzual, există distanțe cuprinse între 10, 20, 50, 100 și chiar câteva sute de metri acolo unde există paliere de viteză (linii drepte).

Dacă distanța este prea scurtă, în loc de aceste numere există diverse cuvinte de legătură precum “în” (notat cu o săgeată ->), “legat” (notat cu lg sau =), “și” sau altele. De exemplu: Stânga 2 în Dreapta 3. Fiecare pilot are un alt set de “legături” între viraje, însă în mare acestea îi indică faptul că nu are o porțiune de drum drept pe care să frâneze sau să accelereze între viraje, astfel că trebuie să își imagineze trasa ideală combinând cele 2 viraje. Uneori, sacrifică primul viraj (merge cu viteză mai mică) pentru a putea merge corect pe cel de-al doilea viraj – este vorba despre anticiparea mișcărilor și sincronizarea dintre pilot și copilot.

Bonus: Cocoașele sau vârfurile de pantă (sau vârf sau VP citit “vepe”), deseori îndrăgite și neînțelese de privitorii onboardurilor – sunt pur și simplu porțiuni de drum care nu îți permit să vezi asfaltul de după – așa cum îi spune numele, un vârf de pantă. De ce se dictează? Pentru că la viteze mari, după un vârf de pantă poate să fie un viraj strâns și să fie necesar să frânezi înainte de acel vârf de pantă. Ideea la raliuri este ca pilotul să privească cât mai departe, acolo unde își dorește să ajungă, astfel că orice imposibilitate de a vedea întreg asfaltul lasă loc erorilor nedorite – de aceea, după fiecare cocoașă se dictează imediat ce urmează după, pentru ca pilotul să anticipeze corect trasa.

Sigur, mai apare și un strop de umor și creativitate în unele dictări, repere ce pot fi utile în unele cazuri. De exemplu “frână la stâlp” sau “Stânga 3 la copac 100”. Uneori, chiar și un “Doamne-ajută” pe viraje dificile :))

Iată o pagină din dictarea mea și a Dianei, de la Raliul Argeșului. Vă provoc să încercați să o citiți! Parcă e mai simplu acum, nu?

Cum se scrie dictarea?

De cele mai multe ori, copilotul scrie dictarea pe caiete cu foaie mai groasă (ca să nu se rupă accidental în timpul concursului), doar pe pagina din dreapta (verso rămâne liber) ca să îi fie ușor să citească continuu atunci când dă pagina. După recunoașteri, unii copiloți lucrează până noaptea târziu ca să transcrie dictarea pe curat, în așa fel încât să își pagineze corect secvențele de viraje legate (să nu riște ca un viraj capcană să fie exact atunci când dai pagina). Uneori se subliniază capcanele cu marker…Dar deja v-am spus prea multe, restul secretelor le aflați la raliu. 🙂 Principiul de bază este că, în timpul raliului, 2 lucruri sunt sfinte pentru copilot: carnetul de control și caietul de dictări. Fără oricare dintre acestea raliul este terminat.

Cum se citește dictarea?

În principiu, se citesc în avans 2-3 viraje, întotdeauna virajul și distanța de după. Ideea este ca pilotul să aibă suficiente informații astfel încât să anticipeze corect pe unde va merge cu mașina, corelat cu viteza. Cu cât viteza este mai mare, cu atât copilotul citește mai multe viraje în avans pentru ca pilotul să abordeze corect trasa și să aibă suficient timp să frâneze când va fi cazul. 

Acestea fiind explicate, acum parcă rolul copilotului vi se pare chiar mai important decât cel al pilotului, nu-i așa? Nu doar că ajunge să fie psiholog, bucătar, mecanic și orice altceva mai apare pe parcurs, dar trebuie să și citească totul dintr-un caiet cu o precizie de sutime de secundă, cu intonația potrivită, să nu cumva să tușească, să strănute sau să piardă rândul – genul de experiență ale cărei baze se pun la școala de copilotaj și apoi crește cu fiecare raliu parcurs. Vă zic, copiloții sunt eroii din umbra raliurilor, cea mai complexă disciplină a automobilismului sportiv.

În echipaj, lucrurile merg pe încredere – când e vorba de mașini second-hand, eu vă recomand să mergeți pe garanție. Povestea de mai sus este susținută de Autovit.ro, o platformă cu 20 de ani de experiență, care a adus laolaltă cel mai mare număr de dealeri profesioniști care vând mașini second-hand cu garanție. Iar pentru a-ți căuta perechea potrivită de roți, ai la dispoziție sute de opțiuni de căutare, pentru a descoperi mașina în detaliu înainte să ajungi să o conduci – exact ca în dictarea de raliu, când știi exact ce viraj urmează. 

PS: Majoritatea școlilor de pilotaj fac și cursuri de copilotaj. Atât pilotul, cât și copilotul trebuie să treacă prin partea de teorie care ține de raliuri, așa că dacă știi un prieten pasionat de automobilism, puteți merge să faceți cursurile împreună! În baza acestui curs, școala eliberează un certificat în baza căruia puteți să mergeți la FRAS și să vă luați licența de sportiv! Să ne vedem cu bine la start!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...