În raliuri folosim uneori expresia “loteria gumelor” atunci când ne referim la curse cu o prognoză meteo incertă. În raliuri, față de competițiile pe circuit sau cele de viteză în coastă, concursul nu se amână și nici nu se întrerupe. Indiferent de condițiile meteo, ne adaptăm și încercăm să fim cât mai rapizi, iar ploaia sau zăpada nu au fost niciodată în sine un motiv pentru performanță scăzută. Însă alegerea corectă a anvelopelor e esențială. Decizia dintre ploi sau soft, medii sau hard sau, în cazul nostru pentru mașini cu 2 roți motrice, orice combinație de genul “medii pe față, softuri pe spate” poate face diferența.
S-a întâmplat să plecăm din service pe soare și 15 grade (ideal pentru medii) și să ajungem pe probă unde era ploaie torențială, iar în vârful muntelui dârdâiai la 4 grade (de ales între anvelope soft sau de ploaie). Aici intervine un element esențial: planificarea. Fie ne sunăm prietenii spectatori de pe probă, fie consultăm o aplicație de vreme. În urma informațiilor primite, decidem ce anvelope folosim pe acea secțiune. Însă aici, ca în viață, trebuie să ai și un strop de noroc sau inspirație (și prieteni care să îți înțeleagă pasiunea).
Unele echipaje din top au chiar oameni care parcurg traseul înainte cu câteva ore, special pentru a spune de la fața locului cum stă situația – așa numitele “gravel crew” sau “ouvreur” explicate în video-ul de mai jos, echipaje care verifică dictarea și semnalează potențiale modificări care au apărut între zilele de recunoașteri și cele de concurs (de exemplu, zone cu noroi sau zăpadă). Vezi victoria senzațională a echipajului Sebastien Loeb/Daniel Elena de la Raliul Spaniei din weekendul ce tocmai a trecut: la începutul ultimei zile de concurs, în timp ce toți ceilalți plecau pe softuri pentru că pe traseu erau sub 10 grade și ploaie, Loeb a decis, în urma unei convorbiri telefonice, să plece pe harduri. Și ce diferență a făcut această decizie! A preluat conducerea clasamentului iar la final de raliu și-a adjudecat ce-a de-a 79 victorie în WRC. #Legend
Sigur, anvelopele de competiție sunt special concepute pentru performanță și aderență maximă. Ele “lucrează” în niște parametri foarte clari și destul de restrânși: o fluctuație de 5 grade poate afecta enorm aderența, iar o presiune mai mare sau mai mică cu 0.2 bari înseamnă că nu folosești anvelopa la potențialul ei maxim. “Gumele” de curse nu sunt performante la rece: ele se încălzesc pe măsura ce rulează, așadar de cele mai multe ori primele viraje sunt abordate precaut, aderența nefiind ideală. Totodată, ele sunt mult mai rezistente ca anvelopele comerciale, având flancurile întărite și rezistând mult mai bine în cazul șocurilor. De macadam nici nu mai zic. Toate astea justifică prețul care începe de la peste 200 euro/bucată (peste 300 în cazul dimensiunilor mai mari).
În economia generală a sezonului 2018, noi ne-am gestionat la limită cu 10 anvelope de asfalt în 4 raliuri, în timp ce colegii din Cupa DACIA folosesc aproximativ 4-6 anvelope noi la fiecare raliu, iar la vârf se folosesc chiar și 20 de anvelope/cursă, în cazul etapelor europene.
Dar să ne întoarcem în viața reală, unde alegerea anvelopelor pentru partenerii noștri pe patru roți se face după alte criterii: ideal, rezistă cel puțin atâția ani ca mașina, nu fac pene și să ne rămân și bani de-un spălat exterior+interior după ce le cumpărăm. În același timp, după alegerea mașinii, este cea mai importantă investiție pe termen lung în siguranța voastră la volan sau ca pasageri. Cele 4 anvelope “negre și rotunde” sunt singurul lucru care ne țin pe asfalt, așadar nu e loc de compromisuri.
Și pentru că nu suntem la TV ca să ne ia prin surprindere iarna care se apropie, vă invit să răspundeți la câteva întrebări:
Ai deja anvelope de iarnă:
- De cât timp ai anvelopele?
- Au vreun defect vizibil (gâlmă, reparație, tăietură)?
- Ai pățit vreo întâmplare neplăcută iarna trecută cu ele? (poate ai zis că le schimbi ultima dată când nu ai putut ieși din parcarea înghețată, dar acum nu ți se mai pare mare lucru)
- Ce adâncime de profil au? – verifică profilul cu o monedă. Dacă adâncimea este sub 5mm, îți recomand să treci la pasul următor.
Trebuie să îți cumpăr anvelope: ce alegi, de iarnă sau “all-season”?
- Câte mașini ai în familie? (dacă ai de făcut vreo excursie prin țară, am vreo alternativă?)
- Unde conduci mașina? Doar în oraș sau faci excursii ocazionale toamna/iarna prin țară? (dacă faci drumuri prin țară, atunci vezi răspunsul la întrebarea 1 sau taie de pe lista opțiunea all-season)
- Dacă conduci doar prin oraș, strada pe care locuiești este deszăpezită iarna? (bucureșteni, săriți direct la întrebarea următoare 🙂 )
- Ai făcut vreun curs de conducere defensivă? (cu cât ești un șofer mai puțin pregătit, cu atât niște anvelope foarte bune te vor ajuta să eviți situațiile neplăcute cel puțin câteva luni pe an)
Acestea fiind spuse, Michelin are un răspuns pentru fiecare dintre întrebările de mai sus, prin cele 2 variante de anvelope care pot fi folosite iarna, pe zăpadă.
Alpin 6
Noile Michelin Alpin 6 sunt alegerea ideală pentru anvelope de iarnă care nu te lasă la greu, indiferent pe ce drum de țară sau autostradă viscolită te-ai afla în următoarele câteva ierni. Cu performanțe îmbunătățite față de predecesorul Alpin 5, oferă cea mai mică distanță la frânarea pe zăpadă și cele mai bune rezultate la accelerație și tracțiune pe zăpadă. Cu siguranță, sunt ingredientul esențial de care ai nevoie ca să te bucuri de condus și în zilele friguroase de iarnă.
Mi-a plăcut faptul că sunt construite extrem de inteligent: au un profil ale cărui caneluri se lărgesc pe măsură ce anvelopa se uzează și 2 straturi de compuși. Asta înseamnă că ai aderență până în ultimele momente “de viață” ale anvelopei, ceea ce le face unele dintre cele mai longevive alegeri de pe piață.
Prețul de plecare este undeva la 450 ron/anvelopă.
CrossClimate+
NU sunt anvelope all-season, cel puțin nu așa cum le știm de câțiva ani!
Nu aș fi recomandat niciodată anvelope all-season, indiferent de brand, pentru că, așa cum am spus și mai sus, nu cred în compromisuri când vine vorba de siguranța la volan. Iar marea problemă a anvelopelor all-season produse până acum este incapacitatea de frânare eficientă, acestea fiind de fapt niște anvelope de iarnă la bază și un artificiu de marketing. Însă CrossClimate+ este la bază o anvelopă de vară! Aici Michelin chiar au inovat într-un mod care a schimbat paradigma anvelopelor all-season: în loc să facă niște anvelope de iarnă care să meargă și vara, au creat niște anvelope de vară care funcționează și iarna, iar curajul lor a fost răsplătit cu un produs foarte bun, unic pe nișa lui!
Compusul asigură aderență indiferent de temperatură, iar arhitectura unică a benzii de rulare asigură performanțe bune atât la frânare, cât și la tracțiunea pe zăpadă. Pe uscat frânează ca o anvelopă de vară – ceea ce e esențial în această categorie – pe șosele ude are aderență peste media pieței de all-season, iar iarna oferă aceeași tracțiune ca alte anvelope all-season premium. Bonus: durează cu 25% mai multe decât oricare alt rival all-season.
Prețul de pornire este undeva la 325 ron/anvelopă, iar eu cred că merită luate în considerare pentru mașina de oraș, dacă aveți și o a doua mașină “de familie” cu care plecați în concediu.
Avem o toamnă blândă, iar în București se anunță constant temperaturi sub 10 grade de abia după mijlocul lui noiembrie, așadar aveți timp să vă programați la service, să faceți o alegere informată și să profitați de reducerile de sezon. Drive safe!
Vă las să savurați galeria foto de la lansarea noilor anvelope Michelin Alpin 6 și CrossClimate+, unde am fost acompaniați de o toamnă blândă și de vinurile bune de la Vinalia – Conacul din Ceptura!