Sexismul pe invers sau cum e cu încurajările și sponsorizările

Lumea motorsportului este astăzi agitată de diverse subiecte. Unul, pe plan internațional, este lansarea W Series, un campionat deschis exclusiv femeilor. În urma unui proces complex de selecție, vor fi aleși 18-20 dintre cei mai talentați piloți pentru a participa gratis un sezon întreg (2019) la volanul unor modele identice Tatuus T-318 de Formula 3. Bugetul de premii este de 1.5 milioane de dolari, iar premiul cel mare este 500.000 de dolari. Așa pe scurt, ați spune că e o oportunitate mișto.

Dar nu este!! Motorsportul este unul dintre puținele sporturi și domenii în care toți cei implicați depun eforturi pentru a anula segregarea de gen. Femeile concurează laolaltă cu bărbații, fără clasamente separate sau avantaje. Ne întrecem pe probe sau pe circuit și dăm tot ce avem mai bun ca să demonstrăm că suntem cei mai buni piloți, nu cele mai bune femei-pilot. Trebuie să schimbăm o roată? O facem. Am rămas fără servodirecție? Ne descurcăm. Suntem la ciclu și ne vine să mușcăm din volan de durere? Trecem peste, avem o cursă de dus la bun sfârșit.

Tocmai asta este ceea ce face ca femeile din motorsport să fie exemple valoroase de leadership și determinare, adevărate modele pentru tinerii, fete și băieți, care văd ce înseamnă să lupți pentru visul tău cu tot ce ai la îndemână.

Nu voi susține niciodată o inițiativă precum W Series care are ca statement faptul că “W Series drivers will become global superstars – inspirational role models for women everywhere”. Noi nu vrem să fim global superstars, vrem doar să fim cel mai bun pilot. Punct. De ce? Pentru că putem. Cu bugetul necesar…Ca să nu mai spun că nu există o inițiativă corespondentă pentru piloții bărbați. Pentru cei care nu v-ați dat seama încă, asta e fix definiția lui reverse sexism.

#SayNoToSegregation #WeRaceAsEquals

Să revenim la sponsorizări. Aproape toți ne chinuim să strângem bugete pentru un sezon complet, lucru esențial pentru a avea pretenții la performanță. De-a lungul celor doi ani în care am participat în Campionatul Național de Raliuri 100% pe banii mei, multă lume mi-a spus “dar vouă vă e mai ușor să găsiți sponsorizări că sunteți fete”. Ei bine, lucrurile nu stau deloc așa, iar aici o să deschid cel de-al doilea subiect controversat de azi, din motorsportul românesc. 

În primul rând, trăim în România într-un context socio-cultural în care femeia în continuare trebuie să stea la cratiță și să facă copii de tânără. “Vai, chiar tu ești pilot? Nu te cred!!” Doar știm toți ce înseamnă #femeialavolan, nu?! Ăsta-i publicul, pentru ei comunică majoritatea brandurilor, așa că degeaba visez eu că o să schimb paradigma prin campanii empowering și curajoase. Nu ai cum să preiei exemplele din afară, ar fi doar o formă fără fond. Sigur, există oameni care își asumă poziția asta de empowering – dar au deja rețeta care e la fel de veche ca o carte de-a Sandei Marin. Se iau 2-3 influenceri, se face content mișto, se “introduce “brandul și cam aia e. Avem reach și conversie, am bifat obiectivele. Sportivii care încă se zbat la un oarecare nivel între debut și titlu mondial au o șansă minusculă…

Motorsportul este însă, înainte de toate astea, sabotat chiar din interior, unde se duce o luptă seculară între instituții care, în loc să promoveze sportivii care încearcă să mai dărâme câte o barieră, își folosesc relațiile din presă pentru a scoate la înaintare diverse interese personale de imagine, în detrimentul celor colective. Majoritatea bugetelor de la noi se duc către sportivi care nu știu sau nu vor să comunice relevant, dar nici nu cer ajutorul unor oameni specializați pe treaba asta. Tinerii piloți, cei care reprezintă viitorul sportului, prind firmiturile sau cel mult au norocul să dea peste oameni vizionari care îi susțin, în ciuda celor scrise mai sus. 

DAR…și aici e un mare dar. Fiecare mică inițiativă de susținere contează, chiar și între noi, sportivii. Un share contează. O recomandare contează. Pentru că știu sigur că avem în jurul nostru oameni care ne apreciază de la distanță. Oameni care încurajează sportul, creativitatea și curajul. Ce ne oprește pe noi, piloții tineri, să fim mai mulți și să ajungem să ne luptăm în top? Bugetul. Când voi veți fi suficient de mulți și vă veți asuma public afinitatea pentru anumite sporturi, atunci vor veni și sponsorii. Și va începe o nouă paradigmă, pe care o putem modela împreună. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...