Drift, raliu și coastă. Interviu cu Ramona Rusu înaintea FIA Hill Climb Masters 2018

Prin acest blog și prin participarea în cadrul unui echipaj feminin în Campionatul Național de Raliuri din ultimii 3 ani, eu îmi doresc să încurajez și să susțin femeile pasionate de mașini. După momentul special marcat vara aceasta de mine și Diana Hațegan la Rally Sliven, a venit acum vremea să promovez un alt pas semnificativ pentru automobilismul românesc.

Prietena și rivala mea de la Cupa DACIA, Ramona Rusu, va lua startul la evenimentul FIA Hill Climb Masters pe 12-14 octombrie, în Italia. După Luxemburg și Cehia, a treia ediție a acestui eveniment bienal va alinia la start 175 de piloți și 20 de echipe naționale care se vor întrece și pentru Cupa Națiunilor pe traseul de concurs din apropierea orășelului medieval Gubbio. Piloți de top din Europa se reunesc la acest “festival” al vitezei în coastă, unde se vor alinia la start atât cu monoposturi, prototipuri, mașini de DTM, dar și cu mașini de grupa A și N, cu care vor concura în 4 categorii diferite în funcție de tipul materialului de concurs.

Participarea Ramonei Rusu este o premieră pentru România, întrucât este prima prezență feminină românească într-un eveniment european de viteză în coastă, dar și prima evoluție a modelului Sandero 0.9 TCe în configurație de Cupa DACIA într-o asemenea competiție. Așadar, am povestit cu Ramona despre ce o va aștepta weekendul acesta în peisajul pitoresc italienesc.

Cu un palmares impresionant după 4 ani de drift profesionist și rezultate la nivel european (Queen of Europe 2014, Campion Hungarian SL Drift Championship 2014 și Vicecampion King of Europe Pro II), în 2018 Ramona a acceptat provocarea unui sezon complet ca pilot în Campionatul Național de Raliuri organizat sub egida FRAS, în cadrul Cupei DACIA. După o evoluție frumoasă, un progres constant pe probele speciale și mai multe clasări pe podiumuri, echipajul Ramona Rusu/Sorin Crișan au încheiat primul sezon în raliuri pe locul 4 în clasamentul debutanților Cupa DACIA 2018.

Drift, raliu și acum viteză în coastă. Spune-ne mai multe detalii despre cursa la care urmează să participi după ultima etapă din CNR.

Mă bucur că am fost desemnată de ACR să particip la FIA Hill Climb Masters și să mă lupt pentru o poziție cât mai bună în clasamentul feminin, alături de alte 7 femei, piloți din Luxemburg, Anglia, Italia, Slovacia și Polonia. Cu siguranță este o oportunitate interesantă, chiar dacă celelalte fete au un material de concurs mult mai performant. Traseul de concurs este unul specific competițiilor de viteză în coastă – 3,3 km de urcare pe asfalt, deci un traseu scurt care presupune concentrare 100%, pentru că orice greșeală va influența mult economia finală a clasamentului. 

Ce vrei să obții în această competiție? Crezi că îți va fi greu fără copilot, după un sezon de Cupa DACIA în CNR?

Participarea la o coastă de nivel european este ceva nou pentru mine. Evident că îmi doresc să capăt mai multă experiență pe asfalt și să cunosc mai mult modelul Sandero. 

Sincer, nu aș fi putut să zic asta la începutul anului, însă da, îmi va fi greu fără copilot. Cred că la fiecare viraj o să îmi vină să vorbesc cu Sorin, deși nici scaunul lui nu mai este în mașină. A fost un sezon bun de debut în Cupa DACIA și am realizat pe parcurs că baza, de data asta, a fost copilotul și tot efortul pe care l-am făcut împreună. O să îi simt lipsa, dar o să fie alături de mine în postura de mecanic, deci o să mă ajute și o să mă sprijine – până la cursă. De acolo, sunt singură…

Cum vei aborda această cursă având în vedere experiența acumulată cu Sandero în ultimul an? Ce impresie ți-a lăsat această mașină și cum a fost experiența ta cu ea?

Sunt mai încrezătoare acum în Sandero și m-am obișnuit cu mașina față de primul raliu din martie 2018. Mi-a lăsat o impresie bună și aș vrea, dacă aș putea și mi-aș permite, să mai fac un an cu Sandero ca să pot să învăț mașina și să pot să spun că știu exact cum reacționează. Nu cred că pentru nivelul meu mi-a ajuns un an – aș avea nevoie de mai mult. Pentru un debutant care merge pentru prima dată pe o mașină tracțiune față și pentru probele diferite de asfalt și macadam încă sunt momente în care simt că nu am învățat mașina în totalitate. Ca stil de pilotaj, mașina m-a învățat să fiu precisă și constantă, dar și să îmi îmbunătățesc trasele.

Pot să spun că tot ceea ce am învățat în anul acesta de raliu poate nu am învățat în toți anii: mai presus de pilotaj sau de mașină, am descoperit pur și simplu un alt echilibru, o răbdare pe care am învățat să o am, munca în echipă cu oameni care îți împart pasiunea și un alt mod de a privi lucrurile. Mi-a plăcut foarte mult și organizarea din raliu și nu am mai simțit-o altundeva – să știi exact unde vei fi la un anumit minut, că vei fi într-o regrupare sau în CO – știi ce faci în fiecare moment, iar este o experiență nouă. Pentru toate astea le mulțumesc colegilor din echipa DTO Tellur Rally Team, fără care acest sezon nu ar fi fost posibil și care mă vor susține și în această nouă provocare.

Acesta este al doilea moment semnificativ din 2018 pentru femeile din motorsportul românesc. Ce planuri de viitor ai pentru a încuraja participarea cât mai multor femei ca piloți sau copiloți? Ce mesaj ai vrea să le transmiți?

Cu mare drag le încurajez pe toate să vină și mi-aș dori să fim cât mai multe, să putem să ne clasăm cât mai sus și să arătăm că nu e vorba de femei în motorsport, ci e vorba de piloți. Să fim piloți în același rând cu bărbații, ca să nu mai fim întrebate cum e să fii femeie în motorsport, pentru că atunci voi întreba și eu “Dar oare cum e să fii bărbat în motorsport?”.

Evenimentul FIA Hill Climb Masters va putea fi urmărit live pe YouTube sau pe pagina oficială de Facebook. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...