ROCHARGE by Vitesco Technologies 2023

Au trecut trei ani de când am fost în primul tur al țării cu mașini electrice. Pe atunci încă scriam destul de des pe blog, astfel că recitindu-mă m-am bucurat de franchețea și lejeritatea la care tot sper să mă întorc cândva, curând. De exemplu, spuneam în 2020 că sunt sceptică și că nu cred că electricele sunt unicul viitor posibil. Mă bucur să vă confirm că încă sunt adepta opțiunilor multiple (hello, hydrogen), chiar dacă motoarele termice vor deveni probabil ceva exotic. Pe de altă parte, din 2022 mă dau la raliuri și cu o mașină 100% electrică, deci ceva-ceva sigur s-a schimbat. 

În primul rând, infrastructura stațiilor de încărcare s-a dezvoltat exponențial. Dacă atunci era o minune să ne cazăm la un hotel cu stație de încărcare, acum este aproape o regulă. În plus, sunt mult mai multe stații de încărcare, mult mai rapide, amplasate relativ omogen în orașe, pe drumuri naționale și autostrăzi. Țin minte și acum cât de entuziasmați am fost în 2020 de stația de 150 kW din parcarea mall-ului din Târgu Mureș. Acum aproape că strâmb din nas dacă încarc la o stație mai slabă de atâta…

În continuare ai nevoie de mai multe aplicații ca să plătești încărcările la diferiți furnizori, dar și aici pot observa un progres, cum ar fi utilizarea cardului Renovatio în rețeaua MOON sau Ionity. Și dacă tot am adus vorba de plată, costul de încărcare a crescut firesc, depășind etapa introductivă a încărcărilor gratuite sau la preț simbolic. 

Partea bună e că între timp m-am prins și eu că e aproape la fel să faci plinul cu benzină sau curent, ceea ce pot spune că e un mare progres față de acum trei ani, când am recunoscut că încărcau colegii din tur pentru mine, pentru că nu știam ce cablu să aleg (pe atunci încă exista și CHAdeMO) sau cum să activez stația folosind cardul sau aplicația, după caz. Acum lucrurile sunt simple, producătorii auto s-au aliniat și e imposibil să ratezi. Încă există situații punctuale precum stații defecte sau mașini uitate de proprietari într-un punct de încărcare, dar sunt atât de multe stații acum încât asta e o problemă minoră, ceva ce ar presupune un detour de maxim 15 minute.

Pe de altă parte, constat că autonomia încă nu a crescut atât de mult, valorile reale obținute de noi în 2023 fiind tot în jur de 400 de kilometri, cât obținusem în 2020 cu modelele Kia sau Volkswagen. Puterea de încărcare a crescut însă odată cu dezvoltarea tehnologică a mașinilor, ceea ce înseamnă timpi de așteptare mult mai mici. Practic, am revenit într-un punct în care un tur precum ROCHARGE înseamnă mai mult descoperirea unor mașini și mai puțin evaluarea infrastructurii. E ca și cum ai testa mașini normale și ai vorbi despre rețeaua de benzinării – pur și simplu nu prea ai ce să (mai) explici.

În final, alegerea unei mașini implică sincronizarea dintre pasiune, rațiune și buget. Nu există o soluție unică, așa cum nu există mașina perfectă. Există doar mașina perfectă pentru tine. Din fericire, încă putem alege dintre un motor termic, unul hibrid și unul electric, deci sunt recunoscătoare pentru vremurile pe care le trăiesc.

Dar pentru că ne-am strâns aici pentru cea din urmă categorie, vă invit să citiți mai jos impresiile mele despre cele opt mașini electrice testate în ediția din 2023 a turului ROCHARGE by Vitesco Technologies. În plus, în dreptul fiecărei mașini găsiți și valorile reale de consum și autonomie obținute după ce toți cei 16 jurnaliști și creatori de conținut au condus în ROCHARGE aceste mașini. pe o distanță de 1600 de kilometri, timp de 9 zile. 

Porsche Taycan Turbo Cross Turismo 

După ce am început ROCHARGE by Vitesco Technologies la volanul lui Porsche Taycan Cross Turismo, m-am gândit că am început turul cu cea mai bună mașină din line-up. Este cea mai scumpă (202.016€) și cea mai puternică mașină din proiect. Am mai spus-o: Taycan este cu adevărat un Porsche, probabil cel mai frumos compliment pe care i-l poți face unei mașini electrice al cărei ethos este să provoace convenționalul, întărind în același timp indentitatea brandului. Se simte ca un Porsche, se manevrează ca unul, ba chiar sună ciudat de satisfăcător când activezi opțiunea Electric Sport Sound.

Desigur, apreciez atenția la detalii și felul în care se simt la atingere materialele premium, caracteristici de bază ale oricărui Porsche. Însă cel mai mult mi-a plăcut să îl conduc: nu îți dai seama că te afli la volanul unei mașini electrice, nu observi compromisuri la capitolul performanță sau experimente de design. Frâne ceramice mari, suspensie adaptivă, moduri de condus de la Eco la Sport Plus – totul se concentrează pe esențial. Taycan e construit pe o arhitectură de 800V, ceea ce înseamnă că are cea mai mare putere de încărcare din tur: 280 kW la stațiile rapide DC, adică poți încărca de la 5% la 80% în doar 22 de minute.

Versiunea Turbo este a treia cea mai puternică disponibilă din cele patru opțiuni: tracțiune integrală, 652 CP și 850 Nm sunt mai mult decât ai avea nevoie vreodată. Cross Turismo este modelul care e bun la toate, cu un portbagaj foarte mare și posibilitatea de a înălța suspensia atunci când călătoria te poartă pe drumuri mai puțin bătătorite.

Autonomie ROCHARGE: 360,1 km

Consum ROCHARGE: 23,4 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 773 lei

Tesla Model Y

În ziua a doua a turului am condus pentru prima oară o Tesla și sper, pentru ultima. Încep prin a spune că odată ce treci prin datele tehnice ca informații obiective, alegerea unei mașini este finalmente un gest subiectiv. La fel este și alegerea unui gadget pe patru roți, care se pretinde a fi o mașină electrică revoluționară. 

Dacă revoluționar înseamnă să ai butonul de avarii în tavan, să deschizi torpedoul cu un click din meniu, să nu ai mânere la uși pe interior sau să atingi o cartelă de plastic pe stâlpul ușii șoferului ca să încui sau să descui mașina, atunci eu mă declar conservatoare convinsă. Mie îmi plac mașinile, pe benzină sau electrice, care în primul rând demonstrează responsabilitate pentru siguranța utilizatorilor și interes pentru dinamica pe șosea, despre care nu mă aștept să fie musai sportivă, ci corectă.

Tesla Model Y dezamăgește printr-o serie de invenții cel puțin chestionabile, la nivelul funcțiilor de bază: de exemplu, setarea ștergătoarelor la intensitate mare se face tot cu câteva clickuri în display, exact ce nu ai nevoie pe o ploaie torențială când ar fi bine să stai cu ochii la drum. De ce să nu amintesc de luneta foarte mică, prin care nu vezi uitându-te în oglinda retrovizoare? Sigur, veți spune că de asta îți apare pe display imaginea din camera retrovizoare, undeva peste navigație, lângă informațiile despre viteza de rulare, postul de radio pe care îl asculți în acel moment și meniul prin care poți alege cu ce melodie să claxonezi. 

Poate cel mai mare minus este faptul că nu are opțiunea de Apple CarPlay. Glumind, aș spune că nici nu ai nevoie de navigație într-o electrică, că știi drumurile de lângă casă. Într-o notă mai serioasă însă, e imposibil să navighezi în siguranță cu Google Maps pe telefonul pus sub display, în consola centrală.

De dragul echilibrului, am făcut un efort să notez și câteva avantaje: e încăpătoare, cu finisaje de nivel mediu și performanțe bune în ceea ce privește încărcarea sau autonomia obținută. Aș spune că e rapidă, dar când vrei să vezi asta asigură-te că ești pe un drum drept, pentru că pe viraje se înclină mai ceva ca un Duster cu suspensii de macadam. Nici poziția prea înaltă în scaun nu ajută, dar o să mă consolez cu gândul că asta e “boala lor”, a SUV-urilor.

Autonomie ROCHARGE: 489,5 km (cea mai mare autonomie din tur)

Consum ROCHARGE: 16,3 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 403 lei

Volkswagen ID. Buzz

Nu aș fi ghicit că dintre cele opt mașini din #ROCHARGE by Vitesco Technologies, “jucăria” turului va fi… o dubiță. E imposibil să nu ai un mare zâmbet pe față când conduci Volkswagen ID. Buzz, adică mașina lui Scooby Doo.

ID.Buzz este mașina perfectă pentru excursii cu familia sau prietenii: are suspensii confortabile și stă bine pe drum, are multe porturi USB, o grămadă de spații de depozitare și un portbagaj imens. Cu o autonomie reală de peste 400 km și o putere de încărcare de maxim 170 kW, nu e fost doar o apariție frumoasă, ci și un companion de încredere.

Autonomie ROCHARGE: 395,2 km

Consum ROCHARGE: 20,1 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 675 lei

Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron este o mașină consistentă cu așteptările pe care le pot avea clienții fideli ai brandului, interesați să facă pasul către un vehicul 100% electric. Practic, nu se simte ca o electrică, având spațialitatea și configurația habitaclului unui model echipat cu motor termic. De la selectorul de viteze la meniul interactiv sau rotița pentru volum, Q8 e-tron crează o experiență familiară și inspiră o relaxare intuitivă a gesturilor.

Este o mașină confortabilă, cu materiale premium și un contrast plăcut între detaliile metalice, pielea neagră și benzile luminoase care decorează subtil interiorul. Am fost susprinsă că se simte mai compactă decât m-aș aștepta de la un SUV, iar poziția la volan este joasă, ideală pentru a simți mai bine mașina pe viraje. Chiar dacă uneori electricele epatează cu multe sute de cai putere în fișa tehnică, dinamica pe șosea demonstrează că cei 340 de cai sunt folosiți la potențial maxim, în simbioză perfectă cu tracțiunea integrală și suspensia pneumatică, fără exagerări inutile. Consumul de 21 kWh/100km nu este grozav, însă capacitatea netă a bateriei de 89 kWh și capacitatea de a se încărca rapid cu 150 kW la stațiile DC micșorează timpii de așteptare pe care i-ai putea avea atunci când încarci la drum lung. 

Autonomie ROCHARGE: 394,9 km

Consum ROCHARGE: 22,7 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 870 lei

Kia Niro EV

Nu sunt la prima interacțiune cu brandul Kia, așa că aveam deja niște așteptări de la Niro EV. Chiar dacă este cea mai slabă din #ROCHARGE by Vitesco Technologies, este o mașină robustă, corect configurată pentru bugetul mediu de aproximativ 55.000€. Personal, dintotdeauna mi-a plăcut designul pătrățos și bara față care are un stil sportiv distinctiv, fără pretenții de “bolid”. Un mare bonus față de concurență este garanția de 7 ani care poate cântări greu în decizia de a face pasul către o electrică, în condițiile în care costurile de întreținere sunt încă prea puțin cunoscute. 

Niro EV are tracțiune față și un singur motor electric, iar eu am condus versiunea Premium, adică echiparea de top. Are un sistem infotainment clar și eficient, pilot automat cu menținerea benzii și un feature foarte interesant și util în oraș – posibilitatea de a mișca mașina înainte și înapoi din cheie, foarte practic în locurile înguste de parcare. Portul de încărcare este practic amplasat chiar în mijlocul barei față, ideal pentru stațiile cu cabluri scurte cum sunt cele din parcările supermarketurilor.

Overall, este o mașină pe care eu o văd potrivită mai degrabă pentru suburbii, deoarece are portbagajul cam mic și o baterie care nu excelează, având o capacitate netă de doar 64,8 kWh și o putere mică de încărcare, de maxim 80 kW.

Autonomie ROCHARGE: 429,4 km

Consum ROCHARGE: 15,4 kWh/100km (cel mai mic consum din tur)

Cost încărcări ROCHARGE: 456 lei

Lexus RZ

Lexus RZ este o simfonie de mașină. Are o prezență puternică pe șosea prin caroseria în două culori și liniile agresive, desenate în detaliu până la nivelul spițelor jantelor de 20 de inchi, un ansamblu care te duce cu gândul la precizia și eleganța unei săbii de samurai. Pe șosea simți că plutește mulțumită suspensiei active care prioritizează stabilitatea, fără să compromită controlul impecabil pe care îl are pe viraje mulțumită tracțiunii integrale. 

Este deosebit de confortabilă: scaunele sunt moi iar habitaclul este spațios și foarte bine antifonat, perfect pentru a te bucura de ceea ce cred că este cel mai bun sistem audio din #ROCHARGE. Materialele sunt premium și moi la atingere, iar interiorul gri închis păstrează un aer zen, atât de binevenit într-o mare de interioare negre.

În echiparea de top numită Luxury, Lexus RZ este o mașină electrică mai degrabă conservatoare. Prioritizează familiaritatea și simplificarea interacțiunii cu dotările mașinii: are un display central mare, completat de rotițe pentru selectarea temperaturii și pentru controlul volumului. Are inclusiv un sunet subtil, similar cu turația unui motor termic, corelat cu apăsarea pedalelor de frână sau accelerație. Afișajul din bord, butoanele de pe volan și manetele adiacente se simt demodate și par din alt film, motiv pentru care mi-ar fi plăcut să fie mai subtil proiectate. Spațiul amplu din interior este accentuat de plafonul panoramic, care poate fi opacizat la atingerea unui buton, un feature interesant pe care nu l-am mai întâlnit până acum.

Autonomie ROCHARGE: 324,8 km

Consum ROCHARGE: 19,95 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 463 lei

Mercedes-AMG EQE

Mercedes-AMG EQE este o navă spațială. Are atât de multe opțiuni încât nici nu știu cu ce să încep: cu masajul în scaune, cu purificarea în timp real a aerului din habitaclu sau cu faptul că roțile din spate virează pentru o manevrabilitate mai bună în parcări înguste? Cu siguranță nu îți va lipsi nicio dotare: scaune încălzite și ventilate, cu memorie pentru șofer și pasager, pilot automat și asistență complexă la șofat, trei variante de sunet pentru o experiență imersivă la volan, comandă vocală inteligentă și o trapă panoramică care chiar se deschide. 

În orice caz, azi am fost norocoasă. În istoria tururilor de până acum, există un singur traseu unde am fost nelipsită de la volan: pasul Praid. Iar acum m-am bucurat din nou de aceste viraje cu EQE 43 4MATIC, care a reușit să îmi demonstreze că nu e doar un SUV pretențios, ci își merită din plin sigla AMG. Cei 858 Nm îl fac incomparabil cu alte SUV-uri electrice, în ciuda faptului că este cea mai grea mașină din tur (2600 kg). 

De asemenea, rulând pe modul sport pentru jumătate din traseul de azi, performanțele bateriei de 90 kWh au fost bune: am înregistrat un consum mediu de 24,3 kWh/100km și o autonomie reală de 372 km. Cu o putere maximă de încărcare de 170 kW, timpul scurt de așteptare la stațiile rapide compensează orice dezamăgire temporară. Toate acestea au însă un preț pe măsură, 142.413€, cât un Nissan Aryia și un Volkswagen ID. Buzz laolaltă. 

Autonomie ROCHARGE: 387,3 km

Consum ROCHARGE: 23,5 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 632 lei

Nissan Ariya

Nissan Ariya este o descoperire surprinzătoare în #ROCHARGE by Vitesco Technologies. Când spun Nissan mă gândesc fie la iconicul GT-R, la simpaticul Juke, poate la Qashqai-ul cel multifuncțional sau la indestructibilul Navara. În niciun caz nu mă așteptam să găsesc o electrică atât de futuristă precum Ariya, nume care sugerează o nouă eră a brandului. 

Liniile caroseriei anunță încă dinainte să deschizi portiera că în habitaclu vei găsi o atmosferă minimalistă. Combinația de culori este surprinzătoare: vopseaua este o nuanță rose-gold metalizat numită Copper Brown, în timp ce tapițeria de piele și bordul din alcantara sunt gri-albastru, cu accente metalice aurii, similar cu exteriorul. 

Comenzile tactile pentru climă sunt integrate subtil într-o placă care imită lemnul, amplasată sub displayul central. Cu excepția rotiței pentru volum și a butonului de pornire a mașinii, consola centrală este foarte curată și simplă.

Cotiera este proiectată în același stil, având pe ea doar selectorul de viteze și câteva butoane tactile inserate prin care poți controla modul de condus, e-Pedal și deschiderea unui spațiu de depozitare central. Poziția cotierei nu e fixă, ea poate fi mișcată în față sau în spate prin apăsarea unor butoane. Singura dezamăgire a fost designul interfeței digitale, care mi s-a părut atât de învechit încât mi-am pus pe Spotify un playlist cu muzică din anii ‘80. 

Ca un omagiu adus bătrânului deschizător de drumuri Nissan Leaf, Ariya este un statement pentru viitor în mod special prin eficiență. Dacă designul e deseori perceput subiectiv, performanța bateriei nu poate decât să fie apreciată chiar și de cei electro-sceptici: cu un consum de 15,4 kWh/100km, autonomia obținută a fost de 565 km, o valoare optimă pentru orice tip de motor. 

Autonomie ROCHARGE: 464,6 km

Consum ROCHARGE: 19,1 kWh/100km

Cost încărcări ROCHARGE: 390 lei

#ROCHARGE by Vitesco Technologies este un proiect Autocritica.

Parteneri: Michelin • Autonom • Enel X Way • Renovatio • MOON • MOL Romania • Server Config

Fotografii realizate de Bogdan Paraschiv și Ciprian Mihai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...