Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă.

Codul rutier nu impune un termen limită pentru trecerea la anvelopelor de iarnă. Atunci, cum știm când trebuie să trecem la anvelope de iarnă?

Temperatura

Producătorii de anvelope indică temperatura de 7 grade Celsius ca reper pentru momentul în care ar fi bine să schimbăm anvelopele de vară cu cele de iarnă. Sub această temperatură, distanța de frânare se dublează pe uscat, în timp ce pe polei sau zăpadă distanța de frânare poate fi de până la 10 ori mai mare! Aceleași diferențe la frânare le avem și dacă folosim anvelope de iarnă pe timpul verii, deoarece compoziția anvelopei este diferită, cauciucul nemaiavând aceeași aderență optimă.

Exemplu: la o simplă frânare de la 50km/h, la zero grade Celsius, pe asfalt uscat, o anvelopă de vară oprește cu 10 metri mai târziu decât o mașină echipată cu anvelope de iarnă (35 m vs 45 m). Pe zăpadă, se dublează (62 metri).

Care sunt anvelopele cu care putem circula iarna

Anvelopele cu care putem circula legal în condiții de iarnă sunt cele cu marcajul M+S (pot fi de iarnă sau all-season). Ce înseamnă condiții de iarnă? Polei, gheață sau zăpadă pe carosabil. Denumirea “all-season” este una comercială și nu are corespondent în Codul rutier, astfel că atunci când ne echipăm mașina cu anvelope pentru condiții de iarnă trebuie să ne asigurăm că acestea au marcajul M+S. Simbolul muntelui cu trei vârfuri și fulg de nea ne arată că acea anvelopă este potrivită pentru a circula în condiții grele de iarnă, adică la temperaturi foarte scăzute și pe un strat consistent de zăpadă.

Limita legală de uzură

Avem în schimb o limită legală de uzură a anvelopelor, mai exact adâncimea minimă de 1.6 mm pentru profilul anvelopei, indiferent că vorbim de anvelope de iarnă, de vară sau all season. Anvelopele noi au adâncimea profilului între 8-11 mm, iar o limită de siguranță, la care anvelopele încă pot asigura o frânare decentă, este de aproximativ 3 mm. Concret, în cazul unei frânări de urgență de la 80km/h, distanța în care mașina se va opri poate fi cu până la 15 metri mai mare, comparând o anvelopă nouă cu una aflată la limita legală a profilului.

Unele anvelope premium precum Michelin au indicatori de uzură integrați în profilul anvelopei, deci este suficient să te uiți cu atenție la suprafața de rulare pentru a vedea dacă poți circula în codiții de siguranță.

La uzura anvelopelor contribuie foarte mult și presiunea acestora, deci vă rog verificați presiunea măcar o dată pe lună (în special atunci când temperatura variază mult), dar și înainte drumurilor mai lungi cu mașina. Dacă rulăm constant cu o presiune prea mică, crește consumul de combustibil și scade durata de viață a anvelopei cu până la 30%.

Presiunea incorectă din anvelope înseamnă și o amprentă redusă la sol – o pată de contact parțială datorată presiunii prea mici sau prea mari aduce după sine uzura neuniformă a anvelopei, afectând implicit frânarea și manevrabilitatea.

Cum alegem corect anvelopele când avem un buget limitat?

Pentru siguranța voastră, recomandarea mea este să nu faceți compromisuri când vine vorba de cele patru elemente care vă țin mașina pe șosea. Un set nou de anvelope mai ieftine vor avea performanță la frânare mai slabă decât unele premium, însă sunt de dorit în locul unor anvelope vechi (să zicem 6-7 ani), a căror compoziție se degradează în timp, în special atunci când sunt depozitate în condiții improprii (în soare sau ploaie). În general, durata de viață a unui set de anvelope este de 4-5 ani (pentru a circula în siguranță), în funcție de câți kilometri au fost parcurși și cum au fost depozitate.

Dacă optați însă pentru anvelope second-hand, alegeți anvelope premium de cel mult 2-3 ani vechime și cu un profil de minim 5mm. Codul DOT scris pe ele indică săptămâna și anul fabricației. Verificați ca uzura acestora să fie uniformă și să nu aibă defecte majore (tăieturi, flanc crăpat, umflături).

Fiți preventivi și responsabili la volan, pentru o iarnă cu amintiri frumoase!

Despre toate acestea am povestit și pe Euronews România, în materialul de mai jos:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...

ROCHARGE by Vitesco Technologies 2023

Au trecut trei ani de când am fost în primul tur al țării cu mașini electrice. Pe atunci încă scriam destul de des pe blog, ...