Doar nu credeați că trec de la anvelopele de iarnă la cele de vară doar în funcție de prognoza meteo? Pentru că noi, oamenii din motorsport, credem în lucrurile cu miros de benzină și zgomot de mașini de curse, avem o tradiție: anvelopele de vară se montează doar după Raliul Brașovului.
Evenimentul care tocmai a avut loc în acest weekend a ajuns în 2021 la cea de-a 50-a ediție, fiind adevăratul vestitor al primăverii în automobilismul românesc. Cu mici excepții, Raliul Brașovului a deschis an de an Campionatul Național de Raliuri. Tot cu mici excepții, vremea a fost imprevizibilă, cu soare, ploaie, zăpadă și cam orice altceva îți mai poți închipui în decurs de 24 de ore. Este raliul din România care confirmă conceptul de loterie a gumelor, despre care am mai povestit aici.
Doar că pe stradă nu trebuie să fie o loterie atunci când îți alegi anvelopele și, trecând peste mica poveste din introducere, este important să știi când, de ce și cu ce anume să îți schimbi anvelopele.
Când montăm anvelopele de vară?
Primăvara asta a fost cel mai bun exemplu al fenomelor meteo extreme și a faptului că este indicat să ai răbdare cu vremea. Câteva zile cu soare în februarie nu înseamnă că iarna a plecat, dar nici că “îți strici” anvelopele de iarnă. Însă câteva zile sau ore de ninsoare înseamnă, pe lângă o potențială amendă, că te pui în pericol pe tine, pasagerii din mașina ta și pe ceilalți participanți la trafic.
Este indicat să îți planifici din timp montarea anvelopelor de vară, în funcție de acești factori:
- temperatura medie din următoarele două săptămâni trebuie să depășească 7-10 grade Celsius
- dacă ai drumuri lungi de făcut, asigură-te că nu treci prin zone montane cu risc de zăpadă sau îngheț (pentru că anvelopele de vară nu frânează la fel de eficient la temperaturi sub 7 grade Celsius)
E momentul ideal și pentru o verificare de rutină a sistemului de frânare și a nivelului de lichide, ca să fii sigur că începi sezonul cald în siguranță.
De ce nu putem să circulăm cu anvelopele de iarnă și vara?
Așa cum anvelopele de vară nu au aderență la temperaturi scăzute, pe lapoviță sau ninsoare, nici anvelopele de iarnă nu funcționează în parametri optimi pe asfalt încins. Compoziția cauciucului din anvelopele de iarnă este aleasă pentru a performa la temperaturi scăzute, în timp ce profilul anvelopei de iarnă este proiectat pentru o maximă aderență pe zăpadă. Vara, aceeași anvelopă se supraîncălzește: nu mai ai aceeași aderență, se uzează mai repede, frânezi mai rău (distanța de frânare crește) iar mașina nu mai are aceeași precizie pe viraje.
Să nu uităm că cele 4 anvelope sunt singurele puncte de contact ale mașinii tale cu șoseaua. Așadar vrei ca ele să îți asigure maximul de siguranță și de eficiență atunci când conduci.
Ce anvelope de vară am ales eu?
Încă dinainte ca Michelin să devină primul partener din cariera mea de pilot de raliu, mașina mea de stradă a fost echipată cu Michelin Primacy. Chiar dacă anvelopele Pilot Sport sunt sexy și extrem de performante pe șosea și pe circuit, eu am ales Primacy pentru că sunt economice, nepretențioase cu suprafața de rulare (gropi, macadam, asfalt ud – peste tot se comportă impecabil) și foarte rezistente. Se comportă excelent în orice situație și frânează foarte bine pe ploaie, chiar și după 3 veri de utilizare intensivă.
Pentru cei care sunt în căutare de un nou set de anvelope de vară recomand însă ceva și mai inovator, care te ține în siguranță la volan în timp ce protejează și mediul înconjurător: noile anvelope Michelin e.Primacy.
De la tradiție la inovație: anvelope de vară eco-responsabile
Michelin e.Primacy dă direcția unei noi generații de anvelope, care se adaptează electromobilității. Are cea mai mică rezistență la rulare (clasa A) din categoria sa – pe românește, când circuli cu mașina echipată cu Michelin e.Primacy există foarte puțină frecare inutilă între anvelopă și carosabil, iar faptul că nu opune mai multă rezistență decât ai nevoie pentru a te deplasa înseamnă că mașina ta va consuma mai puțin combustibil sau curent în mers. Cu cât mai puțin? Cu 0.2 litri/ 100 de kilometri sau cu 7% mai puțină baterie.
Concret, dacă folosești anvelopa 35.000km, adică două-trei veri la rând (eu fac 30.000km pe an, cam 15.000km vara), studiile Michelin spun că economisești carburant în valoare de 390 de lei. Practic, îți cumperi 3 anvelope și a patra își scoate banii din cât salvezi pe benzină sau motorină, după caz.
Dacă ai o mașină electrică, anvelopele e.Primacy îți aduc cam 30km autonomie în plus (calculați pentru mașini electrice cu autonomie de 400km). Exact diferența dintre “Am ajuns” și “Mă scuzați, aveți cumva o priză mai aproape. Știți, e electrică și nu mai am baterie…”.
De asemenea, este prima anvelopă Michelin cu amprentă de carbon neutră la momentul achiziționării ei. Dioxidul de carbon emis în timpul extracției materiilor prime, a proceselor de producție sau a transportării anvelopelor către clienți este neutralizat prin proiectele Livelihoods Carbon Funds. How cool is that?
Michelin e.Primacy este disponibilă în 56 de dimensiuni, de la 15 la 20 inch (față de 15-18 inch în cazul Primacy 4) cu prețuri de pornire de la 342 lei (preț recomandat de Michelin). Aici poți vedea cât te-ar costa un set de e.Primacy pentru mașina ta.
Mai mult, cu fiecare set de anvelope de vară sau CrossClimate Michelin cumpărat între 15 martie – 30 aprilie 2021 poți câștiga un voucher emag de 150 lei sau 300 lei, iar dacă alegi chiar e.Primacy intri în cursă și pentru una din cele 7 trotinete electrice puse la bătaie. Trebuie să te înscrii în campanie pe www.michelin.ro până pe 10 mai.