Dincolo de succes: Rolls-Royce Ghost

articol publicat pe Autocritica.ro. Fotografii de Cristiana Oprea

Noul Rolls-Royce Ghost este o prezență elegantă, dar mai subtilă, care redefinește luxul în funcție de calitatea timpului petrecut în mașină.

Imaginează-ți o zi gri, cu o ploaie măruntă și rece sub care orașul pare că țipă violent în competiția surdă pentru atenție. Una din acele zile în care ai întâlniri după întâlniri, îți scapi cheile de la mașină într-o baltă pentru că ai deja mâinile pline cu geanta și cafeaua fierbinte, curierul sună când nu e nimeni acasă, oamenii par răi dinadins și totul pare o goană fără sfârșit. La finalul zilei simți epuizarea prin toți porii, dar știi că faci ce îți place, că pui cărămidă lângă cărămidă cât de bine poți și asta îți dă entuziasm să o iei de la capăt a doua zi.

Fast-forward 10 ani mai târziu și multe sacrificii, reușești să îți atingi, ba chiar să îți depășești visul: nu mai ai grija facturilor, ai terminat cu economiile pentru concediu indiferent de destinație, ai găsit un echilibru mental și o rutină care să te ajute să crești constant, dar sănătos miza. Ai desenat, ai șters, ai redesenat succesul ca să capete forma și sufletul tău. Acum îți cauți o mașină care să te reprezinte, iar noul Rolls-Royce Ghost ar putea fi alegerea potrivită.

Spun „ar putea fi” pentru că Rolls-Royce nu propune rețeta perfectă, așa cum și succesul este un concept care ne aparține în totalitate. Majoritatea clienților Rolls-Royce sunt antreprenori, lideri în domeniile lor, oameni care știu exact ce vor și devin curioși și creativi atunci când trebuie să depășească o nouă provocare. Iar englezii din atelierele de la Goodwood au înțeles asta și au dus personalizarea mașinilor la rang de artă, prin serviciul Bespoke. De la materiale rare precum diferite tipuri de piele sau lemn exotic (pe care le poate furniza chiar clientul) până la broderii cu însemnătate pentru beneficiar, Rolls-Royce Motor Cars au înregistrat în 2020 un număr record de mașini personalizate. Clienții au căutat să își construiască propriile oaze de liniște, sub umbrela mobilității ca artă, dar și ca simbol al rezistenței în fața pandemiei globale, sau a oricărei alte provocări.

Clientul Rolls-Royce e o surpriză

Când am pășit pentru prima dată într-un Rolls-Royce, am înțeles această necesitate.

Știu că Rolls-Royce pare în continuare un brand intimidant: nu poți pur și simplu să intri în showroom să faci un test drive. Nu doar că nu e așa, dar analiza mărcii spune că media de vârstă a cumpărătorilor RR este în jur de 45 de ani, cu cel puțin 5 ani mai puțin decât în cazul altor mărci premium.

Recunosc că și eu am ezitat la început să mă arunc în acest test, dar mă bucur că într-un final am acceptat invitația de a descoperi noul Ghost. Este de departe cea mai scumpă mașină pe care am condus-o vreodată, chiar dacă este în același timp cel mai accesibil model al brandului britanic, cu un preț de pornire de 290.000 euro care crește în funcție de personalizări. Cu toate astea, pentru clienții pe care Rolls-Royce îi țintește, prețul nu este unul dintre factorii de decizie în achiziție.

Vânzările din primele trei luni ale anului 2021 au stabilit un nou record pentru Rolls-Royce, odată cu lansarea noului Ghost și Ghost Extended. Unii clienți și-au comandat chiar ambele modele: cel simplu pentru când doresc ei să fie la volan și versiunea Extended pentru atunci când sunt conduși de șoferul personal. Da, la acel nivel de libertate și YOLO suntem.

Diferența dintre modelul simplu și cel Extended este doar spațiul pe care îl au pasagerii din spate, un detaliu deloc neglijabil atunci când mașina este singurul safe space în confruntarea cu provocările profesionale de nivel înalt.

V12 de 6.75 litri

Noul Ghost este disponibil într-o singură motorizare, atent studiată și optimizată pentru performanțe premium, fără a sacrifica excelența în confort pentru care este renumit brandul Rolls-Royce. Este vorba de un motor V12 de 6.75 litri, cu o putere de 571 CP și 850 Nm, cuplu accesibil pe o plajă largă, de la 1600 – 4250 rpm. Este cea mai silențioasă și eficientă opțiune care îndeplinește standardele Rolls-Royce: un motor atât de stabil, încât îl poți porni și accelera cu un pahar plin stând pe el: nu vei vărsa nicio picătură. Am testat asta cu unul dintre paharele de cristal aflate în frigiderul din dotare. Frigider care se află, responsabil, în spatele cotierei banchetei din spate, unde ai loc de fix o sticlă de șampanie pentru ocaziile în care nu conduci și vrei să sărbătorești imediat micile sau marile victorii.

Desigur, dacă ai ales să fii la volan, poți merge oricând pe varianta vinurilor spumante fără alcool. Rolls-Royce este genul acela de mașină de care te bucuri exact cât îți permiți să te bucuri de propria viață, cu suișurile, coborâșurile, alegerile și concluziile proprii și personale. Este un loc liber de judecată, un spațiu care îți oferă claritate și calm în călătoriile tale.

Caroseria este redesenată într-un stil minimalist, adaptat arhitecturii luxului așa cum este el definit de experiența de peste un secol a britanicilor de la Rolls-Royce, acum parte din Grupul BMW. Întreaga parte frontală este o apariție mult mai fluidă față de generația anterioară, cu mai puține linii de îmbinare vizibile. Grila este la nivel cu bara față și are un contur mai subtil, încastrat, în timp ce farurile au fost și ele redesenate mai simplu, cu luminile de ceață încadrate în continuarea grilei inferioare. Elementele proeminente lipsesc și în partea din spate, unde stopurile au fost aduse la nivelul caroseriei, iar linia de îmbinare dintre aripă și bara spate s-a rotit cu 90 de grade, pentru un design cât mai curat. La prima vedere, noul Ghost este mai prietenos și mai puțin proeminent, percepție datorată liniilor orizontale dominante.

Prima impresie pe care o face noul Ghost este cu atât mai importantă cu cât se adresează clienților mai tineri și doamnelor, tipologii de clienți care caută cu precădere o prezență elegantă, dar mai subtilă decât Phantom sau Cullinan, rămânând totuși într-o zonă mai practică decât coupe-rile Dawn sau Wraith.

Intim

Interiorul noului Ghost vorbește despre cum putem îmbunătăți timpul petrecut în mașină și despre alegerile care ne fac bine. De la scaune incredibil de confortabile îmbrăcate într-o piele deosebit de fină la plafonul înstelat care te invită să visezi fără limite, Ghost oferă aceeași extensie a universului tău ca oricare alt Rolls-Royce, într-un pachet mult mai subtil. Cât despre elementele bespoke, ele fac de fapt din Ghost un companion ideal: pe lângă cele peste 44.000 de opțiuni de culoare pentru caroserie (mașina testată de mine era vopsită în nuanța Salamanca Blue), la interior poți personaliza materialele și culorile pe aproape orice nivel dorești: de la cusătura scaunelor sau întreg volanul, la monogramele brodate în tetiere până la culorile umbrelei ascunse în portiera din spate. Sunt detalii intime, a căror valoare – deși impecabilă – nu stă neapărat în execuție, ci în semnificația pe care o au pentru client.

Nu cred că există nivel de intimitate mai mare în nicio altă mașină: locurile din spate sunt protejate de clasicele perdeluțe, acționate electric, care te închid ca într-un cocon. Bancheta din spate e locul în care, deși nu o va recunoaște, orice femeie se va descălța de tocurile care îi schimonosesc tălpile de dragul imaginii puternice și elegante pentru a se pierde în cele mai moi covorașe care au stat vreodată într-o mașină. Masajul, disponibil pentru toate locurile din mașină, este doar cireașa de pe tort – nu se oprește după câteva minute, ci merge până când îl oprești.

Întreaga experiență e completată de sistemul audio Rolls-Royce Bespoke, care este de fapt un mix între cele mai performante componente ale sistemelor audio de top, oferind o poveste sonoră unică. De fapt, izolarea habitaclului a fost făcută inițial atât de bine, încât pasagerii sufereau de rău de mișcare, iar inginerii Rolls-Royce au fost nevoiți să mai elimine din izolație pentru a permite unui minim de zgomot de rulare să pătrundă în interiorul noului Ghost.

Noul Ghost este construit ca să te poți bucura de el atât din postura de șofer, cât și ca pasager. Încă nu m-am decis care ipostază m-ar face să mă simt mai împlinită, dar pot confirma că este surprinzător de ușor de condus. Chiar dacă are 2490 de kilograme, accelerează de la zero la 100km/h într-un impresionant 4.8 secunde. De la volan mi s-a părut un covor zburător, senzație datorată și faptului că suspensia are practic, la rândul ei, o altă suspensie (nu voi intra în detaliile tehnice) care amplifică senzația de plutire pe care o ai în interior.

Rolls-Royce Ghost are tracțiune integrală și, în plus, direcție integrală: toate cele patru roți virează pentru o manevrabilitate cât mai bună în mediul urban – absolut necesar la cei peste 5.5 metri lungime și 2.14 metri lățime. Datorită gabaritului, toate cele patru uși pot fi acționate electric cu câte un buton, ceea ce mi s-a părut simpatic în special în cazul șoferului, pentru că o persoană de 1.66 metri înălțime, ca mine, nu poate închide portiera din interior fără acest mic ajutor. Sistemul multimedia și tehnologiile de asistență sunt preluate din Grupul BMW, deci beneficiezi de cruise control cu menținerea distanței față de mașina din față, de Apple CarPlay wireless și display-uri pentru locurile din spate. Lipsește menținerea automată a benzii, dar măcar ai garanția că șoferul tău nu se plictisește urmărind drumul.

În final, experiența cu noul Rolls-Royce Ghost m-a făcut să explorez în detaliu cum arată succesul și care este dimensiunea luxului pentru mine. Odată trecând peste normele sociale și culturale prăfuite, poți găsi o extraordinară libertate de a-ți asuma propriile decizii și preferințe. Iar asta se reflectă atât în business, cât și în spațiul în care îți petreci timpul, indiferent că vorbim de birou, mașină sau casă. Cred că asta este cea mai frumoasă parte din jurnalismul auto: să te redescoperi sau să îți reconfirmi valorile cu fiecare kilometru parcurs la volan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Cupra Tribe: Formentor facelift 2024

Cupra Formentor întoarce capete pe stradă și provoacă întrebări pe buzele privitorilor. Ce marcă e? Câți cai are? Curiozitatea e justificată, Formentor fiind primul model ...

Când montăm anvelopele de iarnă?

Hai să demontăm un mit pe care sigur îl veți auzi foarte des în următoarea perioada: data la care trebuie să schimbăm anvelopele de iarnă. ...

Stronger Together – Vitesco Technologies devine Schaeffler

Mulțumesc Vitesco Technologies! Bine ai venit, Schaeffler! 1 octombrie a marcat prima zi a fuziunii dintre Vitesco Technologies și Schaeffler. Compania Schaeffler, lider în tehnologie ...

Cupra Tribe: Leon facelift 2024

Poate că sună ciudat, dar acesta este primul Leon pe care îl testez. Când spun “îl testez”, mă refer la un test drive ca jurnalist ...