5 mituri despre sponsori în motorsport

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest

Hai să recunoaștem – e criză, aproape fiecare dintre noi a fost afectat financiar în ultimele luni și sportul de performanță este o prioritate din ce în ce mai mică (de parcă asta ar fi posibil în România!). Discuțiile recente m-au convins că este cazul să nu mai amân acest articol, prin care explic cele mai frecvent întâlnite mituri despre sponsori în raliuri și în motorsport, în general.

  1. Toate logo-urile de pe mașină sunt sponsori ai pilotului/echipajului

Fals! Fiecare eveniment (etapă a unui campionat, prin organizatorii săi) și chiar și unele campionate (prin federația responsabilă) are proprii sponsori, care sunt obligatorii pentru concurenți. Așadar, pe mașina mea de raliu nu apar doar partenerii mei, ci și cei ai raliului la care particip. De exemplu, Campionatul Național de Raliuri are în acest an ca sponsor de titlu Betano, așadar acest logo este prezent pe hayonul mașinilor de raliu care participă la raliurile din campionat. Apoi, tot în exemplul de mai jos apare pe portieră “Total”, care este amplasat în spațiul destinat sponsorilor evenimentului – în acest caz, este vorba de sponsorul Raliului Perla Harghitei Tess powered by Total, deci Total nu este sponsorul meu, ci este publicitatea obligatorie a organizatorului raliului, pe care trebuie să o afișeze toți concurenții, conform regulamentului.

Un caz special este Cupa DACIA, competiția monomarcă în cadrul căreia am participat încă din 2016 – aproape jumătate din mașină (zona gri din poza de mai jos) este dedicată sponsorilor Cupei, care nu ne susțin direct pe noi, sportivii. Aceștia susțin organizarea Cupei DACIA și, indirect, oferă diferite avantaje concurenților care “aleargă românește” – discounturi la produsele sau serviciile companiei, ba chiar în anii precedenți au existat chiar și premii în bani, 1000-500-250-150-100 euro pentru primii 5 clasați la fiecare etapă, în cadrul clasamentului general Cupa DACIA – însă nu sunt sponsorii mei, așadar nu îmi susțin absolut deloc participarea ca pilot în Campionatul Național de Raliuri.

Rămân astfel, ca exemplu, cele 2 imagini de mai jos:

Dacia Sandero cu care am concurat în Campionatul Național de Raliuri și pe care se văd clar partnerii mei, poziționați în afara zonei dedicată Cupei DACIA: Lifebox – cei care au făcut posibilă, pe ultima sută de metri, participarea mea la Raliul Brașov & Harghita 2020, Walero – parteneri tehnici din UK ai căror ambasador sunt din 2019 și care îmi oferă echipament premium cu omologare FIA, obligatoriu pentru participarea la competițiile de automobilism, partenerii media AutoBild România, blogul meu Emoticar.ro despre #mașinicupoveste, cele 2 cauze pe care le susțin și le reprezint “Femei în Motorsport” și “FIA – Women in Motorsport”.

Peugeot-ul 208 R2 cu care am concurat în 2019 la Rally di Roma Capitale, etapă a Campionatului European de Raliuri FIA ERC, pe care sunt vizibili doar partenerii mei și ai raliului (nu mai există sponsorii Cupei Dacia, ca în exemplul anterior, deci toată mașina îmi “aparține”) – Michelin (alături de mine la toate evenimentele care nu sunt în cadrul Cupei DACIA, din cauza că la Cupă există deja un brand concurent ca partener al competiției monomarcă), Holiday Club, Walero, Școala de Șoferi Teo, Health Shop, DJI.

 

  1. Toți “sponsorii” dau bani

Există mai multe categorii de proiecte care folosesc motorsportul ca vector de comunicare, motiv pentru care prefer să îi numesc pe cei care mă susțin “Parteneri”.

Descoperă pe Emoticar SHOP toate tricourile!

Clasicii “sponsori” sunt de fapt companiile partenere care îmi susțin financiar participările la raliuri. În cazul meu, cel mai vizibil este Michelin, compania care m-a susținut încă din 2017 și al cărei ambasador mă mândresc să fiu, deoarece au jucat un rol vital în drumul meu de la arhitectură la automobilism.

Partenerii tehnici sunt cei care oferă exclusiv produse: pot fi uleiuri, piese auto, echipament sportiv (de exemplu Walero) sau tehnic (de exemplu DJI, care mi-au pus la dispoziție echipament foto-video, inclusiv camerele cu care filmăm în mașina de curse), sau chiar și cazare și transport (de exemplu Holiday Club, care ne-a susținut la debutul în ERC, cu cazare și bilete de avion).

Partenerii media sunt, evident, companiile de media care ne promovează și care mă ajută să îmi aduc povestea mai aproape de publicul care nu urmărește din proprie inițiativă competițiile de automobilism (în România motorsportul fiind, într-adevăr, foarte puțin promovat la scară largă) – AutoBild România sunt, începând cu sezonul 2020, primii mei parteneri media oficiali, deși apreciez enorm toată susținerea pe care am avut-o încă de la început, din 2015, din partea colegilor din presa auto și de motorsport din România.

  1. E mai ușor să găsești sponsori ca femeie pilot

Atâtea sentimente mă încearcă de fiecare dată când îmi spune cineva asta, că nici nu știu de unde să încep…Concluzia ultimilor ani de muncă ca “antreprenor în sport” (pentru că eu îmi construiesc singură atât strategia ca sportiv, cât și tot ce ține de promovarea în social media, pe blog sau negocierile cu agențiile sau companiile interesate – nu am impresar, deși mi-aș dori!) este că tot ce trebuie este să întâlnești oamenii potriviți – oameni profesioniști în domeniul marketingului și al comunicării, cărora nu le este frică să iasă din tiparele comerciale testate în ultimii ani. 

Din păcate, m-am lovit de nenumărate ori de prejudecăți, de sexism sau de “traume” provocate în trecut de piloți care primeau sume considerabile în schimbul unui singur logo lipit pe mașină și atât…și asta mă trimite la următorul mit…

  1. Sponsorii primesc la schimb un logo pe mașină

Nimic mai neadevărat – suntem totuși în 2020, când un potențial client prețuiește la fel de mult povestea cum apreciază calitatea unui produs sau serviciu. A apus demult epoca în care spațiu de pe mașina de concurs sau de pe combinezon valora cât o reclamă la TV (sau chiar mai mult). 

Un proiect în motorsport are nevoie de direcție, de un mesaj puternic și de o poveste autentică care poate fi transmisă apoi către comunitatea de interes, fiind declinată în funcție de canal – fie că vorbim despre un interviu la TV unde logo-ul companiei este vizibil, sau de o campanie pe facebook care are ca vizual o fotografie cu pilotul și mașina de concurs, logo-ul face doar legătura vizuală dintre brand și sportiv. Mai departe, contează ce spune acel pilot, cum interacționează cu comunitatea lui, cum motivează mai departe oamenii care intră în contact cu povestea sa în sport – pentru mine, misiunea sportului este să inspire și să schimbe lumea în bine, să ne motiveze să ne depășim și să oferim uneori mici “secrete” despre cum am putea să facem asta. Un perete plin de cupe și medalii nu contează…numai dacă…citești și mitul numărul 5.

  1. Sponsorii vin după rezultate

Din păcate, România nu este țara care să susțină sportul de performanță – avem câteva vârfuri pe care le apreciez în mod special tocmai pentru că știu și înțeleg câte sacrificii și eforturi au făcut ca să ajungă la acel nivel. Însă dacă ești un tânăr ambițios și talentat la început de drum, în 99% vei fi pe cont propriu – dacă te poți susține sau te poate susține familia, este ideal. Dacă nu, atunci nu prea există vreo variantă câștigătoare, indiferent de talent sau rezultate.

Din nou – din păcate, în România și nu numai, este esențial, pe lângă rezultatele sportive, să fii prezent pe social media și să fii relevant. Cum faci asta? Împărtășind ce ai învățat din sport, motivându-i pe cei din jur, oferind cu adevărat valoare celor care te susțin. Cumva, parcă totul se leagă, acum că ai citit toate cele 5 mituri – nu-i așa?

Bonus – replici des auzite pe care TREBUIE să le explic:

  1. De ce nu le scrii celor de la compania X? Ți se potrivesc!

Eu am terminat 2 facultăți, urbanism și arhitectură, și mi-am construit cu eforturi proprii absolut toate relațiile în aceste domenii noi – motorsport și marketing/comunicare. Dar nu e ca și cum dacă vreau să ajung la departamentul de marketing al Coca-Cola sau Dacia pot să caut pur și simplu emailul pe Google sau să le scriu pe facebook (deși am făcut și asta, pentru că voiam să încerc TOT ce îmi stătea în putere). Oamenii responsabili cu sponsorizările sau cu bugetele de promovare ale companiilor sunt scumpi la vedere și de cele mai multe ori nu răspund la mailuri chiar dacă ești recomandat de cineva! 

E foarte multă lipsă de proactivitate, de research sau de inovație – e frustrant, dar de multe ori nici cei cu care m-am întâlnit fizic, față în față, ca să le povestesc despre activitatea mea ca pilot de raliuri, nu mi-au mai răspuns la mail. Greu de crezut? Poate, dar asta este realitatea profesionalismului limitat în care activăm – pentru mulți, este mai greu să dea un răspuns negativ decât să ignore un mesaj. Pentru noi, sportivii, un răspuns de orice fel, fie el și negativ, este extrem de valoros pentru că ne ajută să ne regrupăm și să mergem mai departe fără speranțe deșarte că “poate totuși răspund și vor să mă susțină, hai să nu scriu la concurență încă”.

  1. De ce ai nevoie de sponsori, nu îți ajung premiile?

Am mai povestit și în alte articole pe blog, așa că aici o să răspund pe scurt: nu există premii în bani în motorsport. Cu mici excepții, cum este Cupa DACIA despre care am vorbit mai sus (care oferă premii mai mult simbolice pentru susținerea celor care sunt la început de drum în raliuri, în condițiile în care o etapă costă minim 2500-3000 de euro cu Dacia), la raliuri nu se oferă premii în bani. Bugetul îl construim singuri sau cu ajutorul echipelor, prin parteneri, proiecte de comunicare, promovare, conducere defensivă, cursuri de pilotaj pe care le putem oferi doritorilor (dacă activăm în cadrul unei școli acreditate) sau proiecte de tipul “ambasador de brand”, cum sunt cele în care sunt eu implicată cu pentru Michelin și Walero.

Sper că toate cele de mai sus v-au ajutat să înțelegeți mai bine munca mea ca pilot de raliuri. Eu îmi caut în continuare noi proiecte și noi parteneri care să mi se alăture în următoarea etapă a carierei mele: upgrade la o nouă mașină de curse, un model R2 cu omologare internațională care îmi va permite să îmi continui participările și în Campionatul European de Raliuri și să inspir mai departe femeile să își urmeze visul în motorsport, prin platforma Femei în Motorsport. Pentru detalii, mă găsiți pe instagram @crissoprea, pe facebook, dar și pe email la cristiana@emoticar.ro (de unde vă pot trimite o prezentare detaliată a demersului meu).

Articole similare

Cars & Roads by Michelin 2021

Jurnalismul auto nu a fost niciodată doar despre fișa tehnică a mașinii. De fapt, acesta este primul lucru pe care îl parcurg rapid atunci când …

Tradiția schimbării anvelopelor de vară

Doar nu credeați că trec de la anvelopele de iarnă la cele de vară doar în funcție de prognoza meteo? Pentru că noi, oamenii din …

Experiența Mokka de ziua mea

Când am fost invitată să particip două zile la Opel Mokka Experience nu știam la ce să mă aștept. Nu pentru că îmi displăcea ideea …

Un nou capitol: emoticar.ro devine cristianaoprea.ro

Acum 6 ani începeam să scriu despre mașinile familiei, căutând o evadare din arhitectura pe care o studiam pe atunci la Mincu. Mi-a plăcut să …